Hoogste klanttevredenheid dynamische energieleveranciers

Hoogste klanttevredenheid dynamische energieleveranciers
  • 21 augustus 2024
  • Kel Koenen

De beste dynamische energieleveranciers op basis van klanttevredenheid zijn op dit moment Tibber en Zonneplan, met beiden een gedeelde eerste plaats. Dat blijkt uit recent onderzoek van Keuze.nl.

Tibber en Zonneplan halen samen de hoogste klanttevredenheidsscore op basis van hun app-kwaliteit en klantbeoordelingen. Ze scoren beiden een 9,5 uit 10 op basis van 5 onderdelen met dezelfde score per onderdeel. Uit het onderzoek is verder gebleken dat er grote verschillen zitten tussen dynamische leveranciers. Op basis van de app-kwaliteit, algemene klantbeoordelingen en prijs scoren de volgende dynamische leveranciers het beste.

Klanttevredenheid

  • Winnaars: Tibber en Zonneplan
  • Derde plaats: NextEnergy

De beste dynamische energieleveranciers op basis van klanttevredenheid zijn op dit moment Tibber en Zonneplan, met een gedeelde eerste plaats. Om te kunnen bepalen wie de hoogste klanttevredenheid heeft, heeft Keuze.nl dynamische leveranciers beoordeeld op vijf onderdelen. Twee onderdelen gaan over de kwaliteit van de app, de andere drie onderdelen gaan over de klanttevredenheid in het algemeen.

Voor ieder onderdeel konden de leveranciers 0, 0.5 of 1 punt scoren, met een totaalscore van maximaal 5 punten. Vervolgens hebben kregen ze een eindcijfer gegeven door het aantal behaalde punten te verdubbelen.

Hoogste app score
Tibber en Zonneplan zijn de enige dynamische leveranciers (die geen andere energiecontracten aanbieden) die 2 van de 2 te behalen punten hebben gekregen in het onderzoek voor de kwaliteit van hun app. Beide leveranciers krijgen veel lovende beoordelingen over de gebruiksvriendelijkheid van de app en het technisch functioneren ervan. De apps vertonen weinig tot geen problemen volgens gebruikers. Zo zouden de apps van Tibber en Zonneplan niet vaak ‘crashen’, nagenoeg altijd de juiste tarieven inladen en hebben ze een zeer gebruiksvriendelijke interface volgens gebruikers. Dit in tegenstelling tot sommige andere leveranciers.

Een minpunt dat wel opviel aan de Zonneplan app, is dat de laatste tijd klanten soms problemen of hinder ervaren met Powerplay in de app. Het zou op dit moment niet optimaal functioneren in combinatie met de auto laden. Maar, de ervaring is wel dat dynamische leveranciers - en dan met name Zonneplan, Tibber, NextEnergy en Frank Energie - hun apps continu verbeteren.

Aan de app van Tibber zijn geen zwakke punten opgevallen die meermaals werden benoemd in de reviews en die nog niet opgelost zijn. Goed om te weten dus. NextEnergy, de nummer drie binnen de categorie klanttevredenheid, scoort voor hun app beoordelingen volgens gebruikers slechts 0.5 punt lager dan Tibber en Zonneplan in het onderzoek. NextEnergy is wat dat betreft ook een uitstekende keuze, als klanttevredenheid de grootste doorslag geeft bij de afweging.

Klantbeoordelingen
Tibber en Zonneplan zetten naast een zeer goede appscore, ook een hele goede klantbeoordelingsscore neer. Zij hebben hier beide 2.75 van de 3 punten behaald, met evenveel punten voor dezelfde onderdelen. Door handmatig alle reviews van de afgelopen 3 maanden door te nemen (die specifiek over dynamische contracten gaan) op de grootste reviewplatforms, hebben we een goed beeld kunnen krijgen van hoe leveranciers reageren op klantbeoordelingen en welke opvallendheden daaruit voort komen.

De winnaars Tibber en Zonneplan reageren allebei meestal op reviews, zowel op positieve- als negatieve reviews. De kwaliteit van hun antwoorden zijn over het algemeen behulpzaam, vriendelijk en ontvankelijk te noemen. Ze scoren voor de kwaliteit van hun antwoorden desondanks niet het volle punt maar 0.75, omdat de reacties nog enige ruimte laten voor verbetering. Zo zouden ze bijvoorbeeld vaker een telefoonnummer of e-mail adres kunnen noemen, waar klanten ze kunnen bereiken om persoonlijk in contact te komen over een kwestie.

Op de manier van reageren op reviews scoort de nummer drie NextEnergy op dit onderdeel van het onderzoek net een fractie beter, met wel een volle punt.

comments powered by Disqus