De Luisterlijn en Beter Horen bundelen krachten

De Luisterlijn en Beter Horen bundelen krachten
  • 24 september 2024
  • Michiel van Zaane

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid slaan de Luisterlijn en Beter Horen de handen ineen om eenzaamheid in Nederland onder de aandacht te brengen. Een luisterend oor en goed gehoor zijn zeer belangrijk voor het welzijn van mensen die zich eenzaam voelen.

Eenzaamheid is een complex probleem dat in vele vormen voorkomt. De Luisterlijn speelt al meer dan 65 jaar een cruciale rol door mensen de mogelijkheid te bieden om hun verhaal te delen. Dag en nacht staan getrainde vrijwilligers klaar om via telefoon, chat of mail een vertrouwelijk gesprek te voeren met iedereen die daar behoefte aan heeft.

‘Eenzaamheid is niet alleen het ontbreken van mensen om je heen, maar ook het gevoel dat er niemand is die écht naar je luistert’, zegt Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn. ‘Bij de Luisterlijn zien we elke dag hoe belangrijk het is dat mensen gehoord worden. Een luisterend oor kan net dat verschil maken dat iemand nodig heeft.’ Dat een simpel gesprek en de mogelijkheid om gevoelens te delen met de Luisterlijn een positieve impact heeft op mensen die zich eenzaam voelen, blijkt ook uit onderzoek van SEOR (2022). ‘Het is belangrijk dat mensen weten waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor en emotionele steun.’ Tijdens de Week tegen Eenzaamheid wil de Luisterlijn het gesprek over eenzaamheid op gang brengen en mensen aanmoedigen om actief te luisteren naar mensen in hun omgeving.

Ook Beter Horen, specialist in hooroplossingen, ziet in de praktijk hoeveel impact slechthorendheid heeft op het sociale leven van mensen. Onderzoek naar het verband tussen eenzaamheid en gehoorverlies (2021) onderstreept dat: slechthorenden ervaren vaak uitdagingen in sociale interacties, wat kan leiden tot sociaal isolement en eenzaamheid. ‘Het is belangrijk dat onze audiciens in de winkels onze klanten altijd ondersteunen bij het omgaan met eenzaamheid. Zij herkennen de signalen en delen dezelfde waarden en missie als de Luisterlijn. Wanneer nodig, kunnen zij klanten doorverwijzen naar een luisterend oor bij de Luisterlijn’, aldus Giuseppe Vironda, General Manager bij Beter Horen.

Beter Horen wil tijdens de Week tegen Eenzaamheid het bewustzijn vergroten over de impact van gehoorverlies op eenzaamheid en mensen aanmoedigen hun luisterend oor in te zetten voor anderen. 'Bij de Luisterlijn en Beter Horen geloven we in de kracht van samenwerking', vervolgt Richard Coonen. 'Alleen samen kunnen we het taboe rondom eenzaamheid doorbreken en zorgen dat iedereen de aandacht krijgt die hij of zij verdient.'

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid (26 september tot en met 2 oktober) vragen alle Beter Horen-winkels aandacht voor het werk van de Luisterlijn.

 

comments powered by Disqus