Onderzoek: Nederland meest AI-volwassen binnen EMEA-regio
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft het grootste vertrouwen in de eigen AI-kennis binnen de EMEA-regio, maar ziet tegelijkertijd de noodzaak om verder te investeren in ontwikkeling. Dit blijkt uit recent onderzoek van ServiceNow. Nederland scoort van alle onderzochte landen het hoogst op de schaal van AI-volwassenheid.
Deze volwassenheid werd gemeten op basis van vijf dimensies: strategie en leiderschap, workflowintegratie, talent en werknemers, AI-governance en AI-investeringen. Nederland behaalde een score van 46 (op een schaal van 100), wat boven het EMEA-gemiddelde van 44 ligt. Deze cijfers benadrukken het vertrouwen dat Nederlandse bedrijven hebben in hun huidige AI-vaardigheden en infrastructuur.
Nederlandse leidinggevenden verwachten veel van de inzet van AI: 84% denkt dat AI zal leiden tot hogere efficiëntie en productiviteit, 83% ziet kansen voor een betere klantervaring en 86% voorziet omzetgroei. Deze verwachtingen liggen allemaal boven het EMEA-gemiddelde.
Een belangrijke factor achter deze positieve verwachtingen is de overtuiging dat er al voldoende AI-talent beschikbaar is. Bijna de helft (47%) van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze momenteel over de benodigde vaardigheden beschikken om hun AI-strategieën uit te rollen. In de hele EMEA-regio ligt dit percentage op 31%, waarmee Nederland opnieuw vooroploopt.
Ook op het gebied van het opzetten van specialistenteams voor AI-gerelateerde zaken, zoals AI-governance en verantwoord gebruik, loopt Nederland voor. 51% van de Nederlandse bedrijven heeft hier al significante stappen gezet, tegenover 42% in de bredere regio.
Daniel Hofman, Area Vice President en countrymanager voor Nederland bij ServiceNow, ziet de sterke AI-volwassenheid van Nederland als een logisch gevolg van de innovatieve houding van het Nederlandse bedrijfsleven. ‘De grootste uitdaging voor Nederland is niet zozeer het overtuigen van de voordelen van AI, maar het voorbereiden op de toekomst en het implementeren van AI-tools. Hiermee kunnen bedrijven hun investeringen snel omzetten in concrete bedrijfswaarde.’