AI-agents slim en gecontroleerd orkestreren

Pegasystems, marktleider in bedrijfstransformatie, lanceert Pega Agent Experience (Pega AgentX), een oplossing die AI-agents effectief integreert in workflows. Dit resulteert in verbeterde klantenservice, verhoogde productiviteit en betrouwbare workflowautomatisering.
De markt wordt overspoeld met AI-agents, maar uit recent onderzoek blijkt dat slechts 32% van de organisaties verwacht deze binnen drie jaar succesvol te kunnen inzetten. Bedrijven lopen risico’s op reputatieschade en non-compliance als AI-agents onvoorspelbaar gedrag vertonen. Pega AgentX lost dit probleem op door AI-agents niet alleen te integreren, maar ook actief te begeleiden en controleren binnen bedrijfsprocessen.
AI-agents worden vaak gezien als geavanceerde chatbots, maar Pega AgentX tilt dit naar een hoger niveau. Het platform transformeert elke Pega-workflow in een slimme automatiseringsmotor. Dit betekent dat AI-agents niet alleen klantinteracties beheren, maar ook administratieve taken afhandelen, zoals orderverwerking, klantgegevens actualiseren en verzoeken indienen. Pega AgentX begeleidt en stuurt deze agents stap voor stap aan, zodat processen soepel en foutloos verlopen.
In tegenstelling tot andere platforms, die met afzonderlijke systemen en agents werken, hanteert Pega een ‘Center-out’ benadering. Hierbij worden beslissingslogica, workflows en actieplannen centraal beheerd. Dit zorgt voor consistente en voorspelbare processen, zelfs in de meest complexe omgevingen.
Kerim Akgonul, Chief Product Officer bij Pega, benadrukt het belang van controle en betrouwbaarheid bij AI-integratie. ‘Agentic AI lijkt misschien magisch, maar grote bedrijven kunnen niet op magie vertrouwen voor voorspelbare, betrouwbare en controleerbare resultaten. Pega Agent Experience ondersteunt organisaties bij het optimaal benutten van AI-agents zonder de controle te verliezen. Met ‘agentic orchestration’ helpen we bedrijven op weg naar volledige autonomie en efficiënte AI-integratie.’