ACM onderzoekt drempels bij opzeggen telecomabonnementen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of telecomaanbieders het opzeggen van abonnementen onnodig bemoeilijken. Aanleiding zijn signalen van klanten over drempels bij het opzeggen van vaste of mobiele abonnementen voor telefonie, internet of televisie.
Volgens de wet moeten klanten hun abonnement op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop zij het zijn aangegaan. In de praktijk blijkt echter dat klanten vaak alleen telefonisch kunnen opzeggen, ook als zij het abonnement online hebben afgesloten. De ACM stelt dat dit niet is toegestaan.
ACM gaat telecombedrijven controleren
De toezichthouder gaat de komende periode controleren of telecombedrijven de regels naleven. Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, zegt hierover: 'Consumenten moeten kunnen kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Als zij willen opzeggen of overstappen mag dat niet worden bemoeilijkt. Als je het abonnement online kunt aangaan, moet je het ook online kunnen opzeggen.'
Telecombedrijven moeten klanten helder informeren over de wijze van opzeggen. Die informatie moet goed vindbaar en logisch geplaatst zijn op de website. Ook mogen aanbieders geen drempels opwerpen, zoals het sturen op telefonisch contact of het verstoppen van online opzegmogelijkheden achter meerdere klikstappen.
De ACM wijst klanten erop dat zij via zoekmachines soms uitkomen bij commerciële bemiddelaars die kosten rekenen voor het opzeggen. Dit terwijl opzeggen via de telecomaanbieder zelf kosteloos is.