ACM: Onvoldoende transparantie bij energiecontracten via wederverkopers

Het is voor klanten lastig om goed geïnformeerd een nieuw energiecontract te kiezen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van onderzoek naar de rol van wederverkopers, volmachten en opzegvergoedingen. De toezichthouder roept energieleveranciers op hun informatievoorziening te verbeteren en zet het onderzoek voort.
Veel energieleveranciers maken gebruik van wederverkopers om nieuwe klanten te werven. Deze wederverkopers verkopen contracten namens vergunninghoudende energieleveranciers. Volgens de ACM blijkt uit onderzoek dat klanten vaak niet weten namens welke leverancier de wederverkoper optreedt. 'De naam van de vergunninghoudende leverancier moet altijd duidelijk vermeld worden, zowel op het contract als in de communicatie', aldus de ACM.
Gebruik van volmachten
Sommige wederverkopers vragen klanten tijdens een telefoongesprek om een volmacht te tekenen. Daarmee kunnen zij zonder verder overleg een contract afsluiten bij een leverancier. Dit leidt tot situaties waarin klanten niet weten bij welke partij ze een contract hebben afgesloten of onverwachts worden overgezet. Volgens de ACM mogen klanten een volmacht op ieder moment intrekken.
Gebrekkige informatie over opzegvergoedingen
Ook over opzegvergoedingen is vaak onduidelijkheid. Klanten met een vast contract kunnen bij voortijdige beëindiging een vergoeding moeten betalen, maar het is vaak niet helder hoe deze wordt berekend. Bij telefonische verkoop worden klanten hierover regelmatig onjuist of onvolledig voorgelicht. De ACM benadrukt dat leveranciers verplicht zijn om klanten duidelijk en tijdig te informeren.
De ACM blijft de naleving van de regels controleren en neemt maatregelen indien nodig. Bestuurslid Manon Leijten stelt: 'Een energiecontract is een ingewikkeld product, dat zich niet leent voor verkoop via de telefoon.'