Hema zet RFID in voor betere klantervaring

Hema gaat haar voorraadbeheer en klantbeleving naar een hoger niveau tillen. De retailketen kiest voor een grootschalige uitrol van RFID-technologie in samenwerking met Nedap, marktleider op dit gebied.
Het iD Cloud-platform van Nedap wordt de komende jaren uitgerold in alle 740 Hema-winkels in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. De implementatie moet medio 2026 volledig zijn afgerond.
De technologie maakt het voor Hema mogelijk om nog meer datagedreven te werken. Klanten kunnen daardoor in de app of op de website real-time zien welke artikelen in welke winkel op voorraad zijn. Voor medewerkers wordt het tellen en beheren van de winkelvoorraad niet alleen eenvoudiger, maar ook een stuk nauwkeuriger. Volgens Hema draagt dit bij aan een optimale winkelervaring: klanten vinden het juiste product op het juiste moment, zowel online als fysiek in de winkel.
De keuze voor Nedap is volgens Hema niet alleen gebaseerd op technologische expertise, maar ook op de gedeelde visie op innovatie en klantgerichtheid. ‘Deze samenwerking is bijzonder: twee Nederlandse bedrijven met een rijke historie, een innovatieve geest en sterke klantgerichtheid die de handen ineenslaan’, zegt Hilbert Dijkstra, General Manager iD Cloud bij Nedap. ‘We zijn trots dat we Hema mogen ondersteunen op hun RFID-reis en kijken uit naar de resultaten die we samen gaan behalen.’
De samenwerking is opgezet als een langetermijntraject, met ruimte om in de toekomst aanvullende toepassingen op basis van RFID toe te voegen. Daarmee zet Hema niet alleen in op operationele efficiëntie, maar ook op innovatie die direct ten goede komt aan de klant.