Slimme klantdata krijgt miljoenenimpuls

Slimme klantdata krijgt miljoenenimpuls
  • 16 april 2025
  • Kel Koenen

Alphabait, aanbieder van slimme datatechnologie voor klantinzicht en -loyaliteit, ontvangt een miljoeneninvestering om zijn groei te versnellen. De SaaS-oplossing helpt organisaties om unieke klantdata te benutten voor persoonlijker contact en strategische besluitvorming.

Alphabait ontwikkelt een SaaS-platform waarmee organisaties unieke klantdata kunnen ontsluiten die via traditionele methoden niet beschikbaar is. Deze inzichten stellen bedrijven in staat om hun klanten beter te begrijpen, communicatie te personaliseren en loyaliteit te versterken. Dankzij de technologie kunnen strategische beslissingen beter onderbouwd worden en krijgt klantcontact een menselijker karakter. Om deze datagedreven groei te versnellen en het team uit te breiden, ontvangt Alphabait een miljoeneninvestering. De kapitaalinjectie komt van Gijs Nagel, medeoprichter van het beleggingsplatform DeGiro en ondernemer Gert-Jan Holstege. Het bedrijf werd in 2022 opgericht door Thijs van Schothorst, die met Alphabait inzet op een toekomst waarin klantdata niet alleen slim, maar ook empathisch wordt ingezet. De visie van Alphabait – waarin technologie en menselijkheid samenkomen – trok de aandacht van Nagel. ‘Het team van Alphabait begrijpt hoe je met data echt impact maakt. Hun aanpak is vernieuwend en bijzonder relevant in een tijd waarin klantrelaties onder druk staan.’

Een belangrijk element in Alphabaits groeistrategie is de samenwerking met Sourcelab in Bulgarije, waar het ontwikkelteam is gevestigd. Dankzij de investering wordt deze samenwerking verder uitgebouwd en krijgt de technologie een flinke boost. Later dit jaar lanceert Alphabait een vernieuwde versie van zijn platform, waarmee klanten hun data volledig actionable kunnen maken via één geïntegreerd dashboard. De software wordt al ingezet in uiteenlopende sectoren zoals de zorg, retail, financiële dienstverlening, autolease en goede doelen. Door AI te integreren, helpt het platform organisaties om klantdata te verrijken en om te zetten in gerichte acties met strategisch voordeel.

Oprichter Thijs van Schothorst, afkomstig uit de media- en reclamewereld, bouwt met Alphabait aan een toekomst waarin klantdata niet alleen inzichtelijk, maar ook menselijk relevant wordt. ‘Wij geloven dat bedrijven pas echt succesvol zijn als ze hun klanten niet alleen begrijpen, maar ook weten te raken’, aldus Van Schothorst.