'Technical debt' remt AI-ambities organisaties

Legacy-technologie staat de inzet van kunstmatige intelligentie in de weg. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Pegasystems, gepresenteerd tijdens PegaWorld in Las Vegas. ‘Technical debt’ leidt tot hogere kosten, trage innovatie en ontevreden klanten.
Bijna 70% van de IT-beslissers geeft aan dat verouderde technologie hun organisatie belemmert om moderne oplossingen te omarmen. ‘De financiële schade voor organisaties is fors, maar de werkelijke impact van technische schuld zit in de klantbeleving’, stelt Don Schuerman, CTO van Pega (foto). ‘Het is tijd voor een nieuwe mindset: benut de kracht van generatieve AI met innovaties en moderniseer snel en efficiënt.’
Uit het onderzoek – onder 500 IT-beslissers in Europa en Noord-Amerika – blijkt verder dat 88% zich zorgen maakt dat technical debt hun concurrentievermogen ondermijnt. Daarnaast denkt 57% dat klanten afhaken door slechte ervaringen als gevolg van verouderde systemen.
Een groot deel van de ondervraagden blijft afhankelijk van oude technologie: bij 47% zijn de oudste applicaties 11 tot 20 jaar oud, bij 16% zelfs tot 30 jaar. Tweederde geeft aan dat deze systemen de efficiëntie belemmeren door onderhoudsdruk, gebrekkige koppelingen en hoge kosten.
Opvallend is dat volgens 74% van de respondenten winst nog te vaak boven klantbeleving wordt geplaatst. Schuerman waarschuwt dan ook: ‘Organisaties moeten de vicieuze cirkel van technical debt doorbreken – voordat ze hun klanten definitief kwijtraken.’