87% Magento-webshops hebben prestatieproblemen

87% Magento-webshops hebben prestatieproblemen
  • 1 juli 2025
  • Kel Koenen

Een grote meerderheid van Nederlandse Magento-webshops scoort slecht op snelheid, vooral mobiel. Dat blijkt uit onderzoek van SupportDesk, dat waarschuwt voor negatieve gevolgen voor conversie, klantbeleving en SEO.

Uit de analyse van 4.967 Magento-webshops blijkt dat maar liefst 87% prestatieoptimalisatie nodig heeft. ‘Vooral mobiele prestaties blijven achter’, stelt SupportDesk. De gemiddelde Mobile Speed Score bedraagt slechts 52,62 (op een schaal van 100), terwijl een score boven de 85 als optimaal wordt gezien. Ook de gemiddelde Time to Interactive ligt met 8,41 seconden ruim boven de aanbevolen 5 seconden.

Volgens SupportDesk leiden deze vertragingen tot gefrustreerde gebruikers, gemiste omzet en een lagere ranking in Google. ‘Een trage webshop kost de webwinkelier ongemerkt veel geld’, aldus het bedrijf. De drie grootste knelpunten zijn trage mobiele prestaties, een lange interactietijd en een hoge Total Blocking Time. Die laatste – de tijd dat een site niet reageert op gebruikersinvoer – ligt gemiddeld op 887 milliseconden, ruim boven het geadviseerde maximum van 200.

Toch is de oplossing volgens SupportDesk relatief eenvoudig. ‘Vaak wordt de schuld gegeven aan het Magento-platform. Maar het is wel degelijk mogelijk om een Magento-shop snel te maken’, zegt Wouter den Otter van SupportDesk. Aanbevolen optimalisaties zijn onder meer: geavanceerde caching, snellere hosting, betere front-end technologie en het gebruik van Content Delivery Networks. Ook standaardmaatregelen als het verkleinen van JavaScript-bestanden en optimaliseren van afbeeldingen maken volgens het bedrijf een groot verschil.

comments powered by Disqus