‘Wolf of Wall Street’-praktijken bij deurverkoop

Deurverkopers negeren massaal gedragsregels en zetten consumenten onder druk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die bedrijven oproept te stoppen met deurverkoop en pleit voor een totaalverbod.
‘Nee-stickers worden genegeerd, verkopers dringen zich op en gebruiken soms zelfs leugens om binnen te komen’, aldus Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. Uit een enquête onder 7500 consumenten blijkt dat 92% zich ergert aan deurverkoop en 71% het contact als intimiderend ervaart.
Vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van fieldmarketingbureaus. Die zijn verplicht zich aan de Code voor Fieldmarketing (CFM) te houden, maar dat gebeurt vaak niet. Uit gesprekken met oud-medewerkers en undercoveronderzoek blijkt dat er een ‘opgefokt Wolf of Wall Street-sfeertje’ heerst bij de bureaus, met verkooptargets, salesbattles en lage basissalarissen als drijfveren.
De Consumentenbond wijst op misleiding in verkoopscripts. Zo werd een student-deurverkoper aangeraden te liegen over een overleden opa om donaties voor Alzheimer Nederland binnen te halen. Die organisatie keurt dit scherp af. Ondanks dat bedrijven als KPN, Ziggo, Odido, Delta, Essent en Vattenfall zeggen regelmatig te controleren, stelt directeur Sandra Molenaar dat 'die controle duidelijk niet waterdicht is'. 'Stop er gewoon mee. Neem een voorbeeld aan Eneco, dat al in 2021 stopte.’
Een totaalverbod op colportage is vanwege Europese regels voorlopig niet mogelijk. Wel werkt de overheid aan een afkoelperiode: consumenten moeten verkoop aan de deur binnen drie dagen bevestigen. Molenaar noemt dat ‘een stap in de goede richting, maar het lost het probleem niet op’.