Consumenten eisen openheid over dataopslag

Consumenten eisen openheid over dataopslag
  • 2 september 2025
  • Kel Koenen

Nederlandse consumenten willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten maximale transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76% wil weten in welk land hun gegevens worden opgeslagen.

Nog eens 74% verwacht dat organisaties openheid geven over hun datacenters, terwijl 55% zelfs verlangt dat data expliciet binnen Europa blijft. De urgentie is groot: veiligheid weegt inmiddels zwaarder dan prijs of gemak. Toch bestaat er veel onzekerheid. Zo maakt 41% van de Nederlanders zich zorgen over opslag buiten Europa, terwijl slechts 37% vertrouwen heeft dat de AVG voldoende bescherming biedt. Opvallend is dat bijna een kwart niet eens weet of Europese opslag veiliger is – een duidelijk signaal dat bedrijven transparanter moeten zijn en hun klanten beter moeten voorlichten.

Generaties verschillen daarbij sterk in hun houding. Jongeren onder de 35 jaar kiezen vaker voor gemak en maken zich minder druk over datalocatie. Oudere generaties hechten juist meer waarde aan Europese opslag en wettelijke bescherming. Ook opleidingsniveau is een factor: hoger opgeleiden verkiezen veiligheid vaker boven gebruiksgemak of lagere kosten.

Volgens Ate van der Meer, CCO van Snakeware, ligt hier een kans voor organisaties: ‘Consumenten verwachten vandaag de dag radicale transparantie van bedrijven. Waar staat mijn data? Hoe wordt die beschermd? Voor organisaties ligt hier een enorme kans om zich positief te onderscheiden en vertrouwen op te bouwen. Wie dat goed regelt, wint het vertrouwen én de loyaliteit van de consument.’

comments powered by Disqus