113 Zelfmoordpreventie zet in op gesprek over zelfdoding

113 Zelfmoordpreventie zet in op gesprek over zelfdoding
  • 28 oktober 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Met een nieuwe landelijke campagne wil 113 Zelfmoordpreventie het maatschappelijke gesprek over zelfdoding bevorderen. De campagne maakt deel uit van de Nationale Voorlichtingsstrategie, die aansluit op de Wet Integrale Suïcidepreventie, die vanaf 2026 van kracht is.

De Nationale Voorlichtingsstrategie is een langlopende communicatiestructuur die moet bijdragen aan het voorkomen van suïcide. De focus ligt op het bespreekbaar maken van suïcidale gedachten en het activeren van mensen in de directe omgeving van iemand die worstelt. De strategie wordt gefinancierd vanuit de nieuwe wet die integrale preventie als uitgangspunt neemt.
‘De worsteling met zelfdodingsgedachten is vaak eenzaam en kan radeloos maken’, zegt Jochum Veerman, manager marketing en communicatie bij 113. ‘Een gesprek over deze gedachten kan dit doorbreken en kan daarmee het begin zijn van een oplossing.’

Campagne vanaf december 2025
De campagne wordt vanaf december 2025 zichtbaar en krijgt landelijke dekking, met lokale uitwerking via gemeenten en partners. Voor de ontwikkeling en uitvoering werkt 113 samen met merk- en campagnebureau GH+O.
Volgens Liedeke Pol, eigenaar van GH+O, vraagt het onderwerp om ‘een hoopvolle aanpak en uitgesproken werk die de zo nodige ‘beweging’ kan creëren’. De samenwerking is het resultaat van een aanbestedingstraject en loopt minimaal vier jaar.

Volgende stap in preventie
113 werkte de afgelopen jaren aan het vergroten van haar bekendheid, stelde mediarichtlijnen op en maakte het noodnummer kosteloos bereikbaar. Met de nieuwe campagne zet de organisatie een volgende stap: van bewustwording naar structurele gedragsverandering.

comments powered by Disqus