Onderzoek: Gen Z vertrouwt social media met data

Onderzoek: Gen Z vertrouwt social media met data
  • 7 oktober 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Uit nieuw onderzoek van Usercentrics blijkt dat Gen Z sociale mediaplatforms bijna evenveel vertrouwt als overheden als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens. Het Europese privacytechbedrijf onderzocht de houding van 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.

Volgens het onderzoek vertrouwt 39% van Gen Z sociale mediaplatforms met hun data, tegenover 12% van de babyboomers en 22% van generatie X. Ook het vertrouwen in overheden toont een generatieverschil: wereldwijd zegt 40% van Gen Z de overheid te vertrouwen, vergeleken met 66% van de babyboomers. In Nederland ligt dit vertrouwen hoger; 58% van de Nederlandse Gen Z vertrouwt de overheid, bij babyboomers is dat 82%.

Privacy en gemak
Nederlandse jongeren zijn pragmatischer in hun omgang met data. Zo vindt 44% van hen online gemak belangrijker dan privacyzorgen, tegenover 30% van de babyboomers. Waar 77% van de oudere generatie zich ‘het product’ voelt van onlinediensten, is dat bij jongeren 49%. Toch blijven transparantie, beveiliging en duidelijke communicatie over datagebruik belangrijke voorwaarden voor digitaal vertrouwen, aldus het rapport.

Verschillende data-opvattingen
De definitie van wat ‘gevoelige data’ is, verschilt per generatie. Boomers geven prioriteit aan bescherming van telefoonnummers, inloggegevens en medische dossiers, terwijl Gen Z meer waarde hecht aan data als genderidentiteit, winkelwageninhoud en AI-geschiedenis.

Vertrouwen in AI
Hoewel Gen Z het meest openstaat voor het gebruik van hun data voor AI-training, voelt 59% van alle respondenten zich ongemakkelijk bij dit idee. Bovendien vertrouwt 48% AI minder dan mensen bij de verwerking van persoonlijke informatie.

‘Gen Z is meer bereid dan andere generaties om hun data te delen, maar ze zijn daar niet naïef in’, zegt Adelina Peltea, CMO bij Usercentrics. ‘Ze maken bewuste keuzes over wie ze vertrouwen en wanneer ze iets delen. Dat schept een nieuwe verantwoordelijkheid voor merken. Als je hun vertrouwen wint, kun je hun loyaliteit winnen, maar alleen als je vanaf de allereerste klik transparant bent.’

comments powered by Disqus