71 procent Nederlanders herkent AI-afbeeldingen niet als nep

Een meerderheid van de Nederlanders vindt het moeilijk om AI-afbeeldingen van echte foto's te onderscheiden. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat onder ruim duizend respondenten. Opvallend is dat ook jongeren moeite hebben met het herkennen van door AI gegenereerde content.
Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de Nederlanders AI-afbeeldingen moeilijk van echte foto's weet te onderscheiden. Onder jongeren (18–29 jaar) geeft 59 procent dit aan, terwijl slechts 16 procent het makkelijk vindt. ‘Deze generatie groeide op met sociale media en technologie, dus de verwachting is dat zij digitaal vaardig genoeg zijn om echt van nep te onderscheiden’, zegt Kjell Massen, commercieel directeur bij Norstat. ‘Maar ook zij worden misleid door AI. Dat is zorgwekkend, want jongeren laten zich over het algemeen makkelijk beïnvloeden door online content. Nepadvertenties en deepfakes zorgen voor desinformatie en manipulatie, en AI-content wordt helaas steeds vaker ingezet met minder goede bedoelingen.’
Moeilijke beoordeling beelden
Deelnemers kregen acht afbeeldingen te zien: vier echte foto’s en vier AI-beelden. De resultaten tonen dat beide soorten beelden regelmatig verkeerd worden beoordeeld. ‘AI-foto’s worden regelmatig als echt gezien, en andersom. Mensen kijken inmiddels sceptisch naar beelden, waardoor echte foto’s soms onterecht als AI bestempeld worden’, legt Massen uit. Volgens hem is dat deels te verklaren: ‘AI-modellen worden getraind op enorme datasets, waardoor AI-beelden precies aansluiten bij wat mensen verwachten. Echte foto’s bevatten vaak imperfecties, zoals slechte belichting of rare schaduwen. Juist die imperfecties maken iets echt.’

81% van de respondenten denkt dat deze AI-afbeelding een echte foto is
Transparantie belangrijk voor merken
Volgens Norstat zijn de bevindingen ook van belang voor marketing. ‘AI biedt creatieve kansen, maar kan ook verwarring veroorzaken. Wees daarom als merk transparant over AI-gebruik in advertenties of campagnes. Eerlijkheid vergroot het vertrouwen in je merk. Als mensen denken dat ze misleid worden met AI-content, is dit funest voor je imago’, aldus Massen.
Voorbereiden op nep-realiteit
Twee op de drie Nederlanders verwacht dat het over vijf jaar ‘heel moeilijk’ wordt om echt van nep te onderscheiden. Massen concludeert: ‘Dit in combinatie met het feit dat meer dan de helft van de jongeren AI-content lastig herkent, laat zien dat we moeten investeren in mediawijsheid, digitale vaardigheden en transparantie over AI-gebruik. We moeten ons voorbereiden op een tijdperk waarin echt en nep steeds moeilijker te scheiden zijn.’
Beeld: Norstat
