Consumentenbond waarschuwt voor toename nephelpdesks

De Consumentenbond luidt de noodklok over de groei van nephelpdesks die consumenten telefonisch of online benaderen. Oplichters doen zich steeds vaker voor als medewerkers van banken, energiemaatschappijen of softwarebedrijven en weten slachtoffers met geraffineerde trucs duizenden euro’s afhandig te maken.
Uit een analyse in de nieuwe Digitaalgids schrijft de Consumentenbond hoe criminelen gebruikmaken van valse telefoonnummers, overtuigende websites en nagemaakte schermdelen om vertrouwen te winnen. 'Ze doen alsof ze helpen, maar ondertussen nemen ze de controle over de computer of bankrekening over.' Volgens de bond neemt het aantal meldingen snel toe, vooral onder ouderen die gewend zijn telefonisch contact te hebben met klantenservice-afdelingen.
De fraudeurs spelen in op herkenbare klantcontactmomenten, zoals een storing, beveiligingsupdate of factuurcontrole. Zodra een slachtoffer via een link of schermdeelsessie toegang verleent, slaan de criminelen toe. 'Het lijkt allemaal professioneel en behulpzaam, met medewerkers die rustig en vriendelijk blijven. Juist dat maakt het zo verraderlijk', stelt de bond.
De Consumentenbond roept organisaties met klantcontact op om extra alert te zijn en hun klanten beter te informeren. Bedrijven moeten volgens de bond helder communiceren via welke kanalen zij wel of niet contact opnemen. Een korte waarschuwing in een e-mail, app of telefoongesprek kan al veel ellende voorkomen.
De toename van nephelpdesks raakt ook de reputatie van legitieme klantenservices. Heldere communicatie en herkenbare authenticatie blijven daarom essentieel voor veilig klantcontact.
