Mastercard: klanten kiezen bewust voor ervaringen eind 2025

Bijna helft van de Nederlanders wil voor eind 2025 nog een bijzondere ervaring realiseren, blijkt uit onderzoek van Mastercard.
Met het einde van het jaar in zicht lijkt 41 procent van de Nederlanders vastbesloten om voor het eind van 2025 minstens één bucketlist-ervaring af te vinken. Voor 17 procent gaat het zelfs om meerdere belevenissen. Vooral jongere klanten zijn hierin actief: 59 procent van GenZ wil hun plannen nog dit jaar realiseren.
Ruimte in vakantiedagen
Het onderzoek onder 20.000 Europeanen, waaronder 1.000 Nederlanders, laat zien dat bijna de helft van de Nederlandse respondenten nog 7 tot meer dan 20 vakantiedagen beschikbaar heeft. Populaire activiteiten zijn het bezoeken van een droombestemming (36%), een iconische locatie (12%), een liveshow (8%) of een kerstmarkt (6%).
Financiële keuzes
Veel Nederlanders lopen tegen obstakels aan bij het realiseren van hun wensen. Zo geeft 16 procent aan extra tijd nodig te hebben om te sparen, terwijl 14 procent wacht op het juiste moment. Ook vrije tijd blijkt een belemmering. Klanten kiezen er daarom steeds vaker voor om hun budget anders in te delen: 32 procent bezuinigt op kleding, 31 procent op horeca, en 22 procent op technologie om ruimte te maken voor belevingen.
Rol van merken
Volgens Jan-Willem van der Schoot, countrymanager van Mastercard Nederland, ligt er een kans voor bedrijven om in te spelen op deze verschuiving in klantbehoeften: ‘Gedurende het jaar merkten we de beweging van materiële dingen naar onvergetelijke ervaringen. Door te luisteren naar Nederlandse consumenten en juist die samenwerkingen aan te gaan waar zij interesse in hebben, maken we hun Priceless ervaringen mogelijk.’
Bron: Mastercard
