Salesforce breidt AI-analyse uit met overname Spindle AI

Salesforce neemt Spindle AI over, een platform gespecialiseerd in autonome data-analyse met AI-agents. Met de technologie wil Salesforce klantgerichte besluitvorming versnellen en verbeteren. De overname wordt naar verwachting afgerond in het vierde fiscale kwartaal van 2026.
Spindle AI biedt bedrijven de mogelijkheid om complexe klantdata automatisch te analyseren en scenario’s te modelleren, zoals prijsstrategieën en verkoopmixen. Daarmee helpt het platform organisaties sneller betrouwbare inzichten te verkrijgen in klantgedrag en de impact van commerciële beslissingen.
Volgens Adam Evans, EVP & GM Salesforce AI Platform, is dat essentieel: ‘Door Spindle AI aan boord te halen, zetten we onze investering in Agent Observability en Self-Improvement voort.’ Deze functies zijn gericht op continue optimalisatie van AI-prestaties binnen klantprocessen.
Snellere antwoorden voor klantteams
Spindle AI gebruikt neuro-symbolische AI-agenten die in seconden modellen genereren. Dat maakt het mogelijk voor klantteams om simulaties uit te voeren op klantgerichte vraagstukken, zoals productverpakkingen of go-to-marketstrategieën. ‘We hebben Spindle AI gebouwd om de kloof te dichten tussen de vragen die bedrijven aan hun data willen stellen en wat hun datasystemen kunnen begrijpen’, aldus medeoprichter Ryan Atallah.
Integratie in Agentforce
Na de overname sluit Spindle AI zich aan bij Agentforce, de AI-divisie van Salesforce. De technologie wordt ingezet om de Agent Observability- en Self-Improvement-mogelijkheden binnen Agentforce 360 verder te ontwikkelen. Dat moet leiden tot meer gepersonaliseerde en voorspellende klantanalyses. ‘We verwerven niet zomaar een platform; we brengen expertise van wereldklasse binnen’, stelt Jayesh Govindarajan, EVP Salesforce AI bij Agentforce.
Beeld: Salesforce
