Hoe de politie (digitaal) engagement aanwakkert

Hoe de politie (digitaal) engagement aanwakkert
  • 27 januari 2021
  • Mente Weijer

Naast het inzetten van verschillende social mediakanalen maakt de politie sinds kort ook gebruik van gamification om in contact te komen met burgers – en dan met name jongeren – uit de wijk. Dit initiatief is tot stand gekomen naar een idee van Sander Hoed, Digitaal Wijkagent Team Nijmegen Zuid. ‘Je bouwt op die manier een bepaalde vertrouwensband op met de jongeren.’

’Ik ben eigenlijk de brug tussen de echte digitale afdeling en het blauw, de politie op straat.’ Naast het bijhouden van de socials probeert Hoed de digitale bewustwording en vaardigheid onder collega’s te stimuleren en spoort hij de wijkagenten regelmatig aan zelf ook gebruik te maken van digitale kanalen.

Digitaal oogje in het zeil houden
Samen met collega’s houdt Hoed goed in de gaten wat er online allemaal gebeurt. Als een wijkagent bijvoorbeeld een vraag heeft over een bepaalde wijk, kan hij dat online voor hem of haar uitpluizen. ‘Soms zie je online zaken die je op straat niet ziet. Dus het is dan handig om online te kijken wat er daadwerkelijk speelt.’

Behalve dat hij digitaal een oogje in het zeil houdt, zijn hij en zijn online collega’s zelf ook actief aan het posten. Op onder andere Facebook (16.000 volgers) en Instagram (12.000 volgers) geven zij de burgers wekelijks een update over wat er zoal speelt in de wijk. De reacties die hierop volgen, houdt de digitale wijkagent nauw in de gaten en hij merkte hierbij al snel: het is de toon die de muziek maakt. ‘Als ik bijvoorbeeld neerzet dat ik een snelheidscontrole heb uitgevoerd en zoveel mensen heb bekeurd, dan krijg ik geheid negatieve reacties als: ‘ga eens wat nuttigs doen’ of ‘ga boeven vangen’. Zodra ik schrijf dat wij die controle hebben uitgevoerd, omdat de wijk daarom vroeg – wat dan ook echt zo is – krijgt ik meer betrokkenheid van burgers.’

Online balletje trappen
Tijdens de eerste lockdown in maart vorig jaar waren Hoed en collega’s jongeren continu aan het corrigeren. Hij vond dat het anders moest én kon. Samen met een collega kwam hij op het idee om met deze jongeren te gaan gamen. ‘Vier andere agenten waren ook enthousiast en toen zijn we, na toestemming te hebben van onze chefs, met onze eigen PlayStation en materiaal alles gaan instellen. Vanaf moment één ging dat vrij vlot.’

Om het ‘Gamen met de politie’ te promoten zijn er een aparte Facebook- en Instagrampagina aangemaakt. Deze worden vervolgens gepromoot op de eigen kanalen van de verschillende wijken, zodat jongeren weten van het bestaan en ouders kunnen zien dat het om een echt account van de politie gaat. Via het officiële account laat de politie zien wanneer ze beschikbaar zijn om samen met de jongeren te gamen. ‘Als we vervolgens online zijn kunnen jongeren ons uitnodigen voor bijvoorbeeld een potje FIFA of Fortnite.’

Vertrouwensband
Doordat de politie tijdens het gamen een headset draagt, is er altijd spraakcontact. De gesprekken gaan over van alles, aldus Hoed. ‘Sommigen delen ook persoonlijke verhalen. Zo sprak ik een jongen die was weggerend voor blauw op straat. Hij wist dat ik agent ben, maar hij toonde vertrouwen. We gingen in gesprek, waarna hij tot de conclusie kwam dat we niet zijn zoals hij dacht. Het is bijzonder om op deze manier laagdrempelig contact te maken met jongeren.’

‘Je bouwt op die manier een bepaalde vertrouwensband op met de jongeren’, vervolgt Hoed zijn verhaal. ‘Je zit daar in hún belevingswereld. Zij nodigen ons uit voor een spel, dus wij breken niet in op hun gamesessies. Als ze geen contact met ons willen, dan zullen ze ons nooit zien.’ Of er altijd iets uit moet komen? Volgens Hoed niet. Soms gaat het gewoon om een praatje maken, vertelt hij. ‘Dat doe je op straat ook. Dan voetbal je even mee met een groep jongeren en loop je daarna weer door. Het is fijn dat ze weten dat de politie er gewoon voor ze is en niet alleen als het misgaat.’

Lees ook: Nieuwe hoofdrol voor chatbot Wout

comments powered by Disqus