Veiligheid, samenwerking en innovatie
In een dynamische financiële wereld ziet Jos van de Kerkhof (37), Country Manager bij Visa Nederland, een revolutie in betaaldiensten. In gesprek met CustomerFirst deelt hij inzichten over de inzet voor innovatie, veiligheid én de toekomst van betalen.
De financiële wereld is constant in beweging en niemand weet dat beter dan Jos van de Kerkhof, Country Manager Nederland bij Visa Nederland. Gedurende zijn vijf jaar bij Visa heeft hij een significante verschuiving waargenomen in de manier waarop consumenten interacteren met betaaldiensten. ‘Visa verbindt consumenten, winkeliers en banken op een veilige manier met elkaar’, vertelt Jos tijdens het gesprek. Het mondiale betaalnetwerk, dat zich uitstrekt van de winkelstraat tot de digitale snelweg, heeft innovatie en veiligheid als topprioriteit. ‘We investeren miljarden in beveiligingstechnologieën om gemak te vergroten en misbruik te voorkomen’, benadrukt Van de Kerkhof. Innovaties zoals tokenization versterken dit nog verder, door gevoelige betalingsgegevens van klanten om te zetten in gecodeerde tokens kan veiliger en beter worden geïnnoveerd.
‘Onze toewijding ligt bij een veilige en naadloze betalingservaring’
Afwegingen
De relatie tussen Visa en haar partners is cruciaal. Van de Kerkhof legt uit dat Visa zelf geen cards rechtstreeks aan consumenten levert. ‘In Nederland kunnen consumenten Visa-producten aanvragen via partners zoals ICS, Rabobank of andere financiële instellingen. Deze samenwerkingen vormen de brug tussen het betaalnetwerk en de eindgebruiker.’ Het aanmoedigen van partners om nieuwe betaalmethoden te adopteren is een doorlopend proces. Van de Kerkhof legt uit dat elke bank of financiële instelling hun eigen afwegingen maakt. Maar ongeacht hun keuze, stelt hij, zal Visa altijd de meerwaarde van hun veilige en wereldwijd geaccepteerde betaalnetwerk benadrukken. Reputatiemanagement is een belangrijk aandachtspunt voor het bedrijf. ‘We investeren veel in cyberbeveiliging en werken nauw samen met lokale overheden en instanties om transacties veilig te houden en klantvertrouwen te behouden,’ verklaart Van de Kerkhof. ‘Onze toewijding aan een veilige, naadloze en wereldwijde betalingservaring blijft onveranderd. Met constante investeringen in technologie en klantenservice streven we ernaar de optimale customer journey te waarborgen en blijvend vertrouwen in ons betaalnetwerk te behouden.’
Naadloos
Het streven van Visa naar optimalisatie is ook zichtbaar in de recente introductie van Visa Debit in Nederland. Van de Kerkhof: ‘Met Visa Debit kunnen consumenten nu met dezelfde gemakken en veiligheid online betalen als met een creditcard, maar het bedrag wordt direct van hun rekening afgeschreven. Hiermee sluit het product naadloos aan op de internationale normen en verbetert het de omnichannel-ervaring voor de gebruiker. We leven in een tijd van snelle digitale transformatie. Bij Visa zien we dit als een kans om nog meer waarde te bieden aan zowel consumenten als onze partners. De acceptatie van contactloos betalen in Nederland is een goed voorbeeld. Maar liefst 93% van de Nederlanders maakt hier gebruik van. Niet alleen via traditionele pasjes, maar ook met mobiele betalingen en wearables zoals ringen. We werken ook samen met partners zoals autofabrikanten om betalingen in voertuigen mogelijk te maken. Het idee is om overal en altijd een naadloze betaalervaring te bieden.’
Ervaring
De reis van de klant stopt echter niet bij betalingen en ook Visa kijkt vanzelfsprekend verder. ‘We investeren in technologische oplossingen zoals Click to Pay, waarmee online aankopen vereenvoudigd worden. Op die manier kunnen consumenten snel, veilig en zonder steeds opnieuw hun gegevens in te voeren, afrekenen. Dat levert een boel gemak op en vereenvoudigt de klantreis aanzienlijk. We zien een toekomst waarin betalen steeds meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks leven. Of het nu gaat om het doen van online aankopen, betalen in winkels of zelfs in auto’s, we willen dat de ervaring snel, eenvoudig en veilig is. Daarnaast blijven we investeren in technologie en samenwerkingen om altijd voorop te lopen in de fintech-industrie.’
Tekst Kel Koenen | Beeld Visa Nederland
Lees dit interview én alle andere artikelen in CustomerFirst nummer 10 - 2023