Waarom Coolblue een bijvoeglijk naamwoord wordt

Waarom Coolblue een bijvoeglijk naamwoord wordt
  • 13 juni 2018
  • Remko Amesz

‘Er zijn honderdduizend lovesongs, dus waar begin ik aan’. Zo begint het nummer 'Lovesong 100.001' van De Dijk. Precies het gevoel dat ik heb bij het schrijven van een blog over Coolblue. Is er nog iets over ze te vertellen dat niet al honderdduizend keer is bejubeld? Waarschijnlijk niet, maar graag licht ik mijn favoriete voorbeelden toe. Ofwel, zoals het nummer verdergaat: ‘… hier gaan we weer, hier is lovesong… honderdduizendéén’.

Om onder meer deze vier redenen ben ik al jarenlang groot fan van Coolblue:

  1. Ze doen niet moeilijk bij uitzonderingen
    Mijn eerste bestelling ooit bij Coolblue was een iPadhoes. Die bleek na levering niet goed te passen. Toen ik daarover belde, zei de vriendelijke medewerker direct: ‘Geen probleem, ik stuur een nieuwe op.’ Toen ik vroeg of ik nog een formulier of zo moest invullen zei hij dat dit niet nodig was, het was al geregeld. Vanaf dat moment was ik fan van Coolblue en sindsdien koop ik vrijwel al mijn consumentenelektronica bij hen.
    Dat de producten soms iets duurder zijn dan bij concurrenten maakt mij niet uit, ik vind het belangrijker dat ik erop kan vertrouwen dat ik als er iets misgaat snel en simpel wordt geholpen en niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
  2. Ze besteden óók aandacht aan de kleine lettertjes
    Leest u weleens de algemene voorwaarden van een bedrijf? Vast niet. Zo’n lang, onleesbaar, wollig geschreven document wil niemand lezen. Veel consumenten klikken maar ‘gelezen en begrepen’ aan en hopen stilletjes dat ze niets akkoord hebben verklaard waar ze ooit geweldige spijt van gaan krijgen. Een zeer klantonvriendelijke manier om klanten te wijzen op hun rechten en plichten.
    Bij Coolblue doen ze dat net even anders. Daar krijgen zaken dezelfde aandacht als de ‘commerciële zaken’ zoals productvideo’s en de website. Zo beginnen de voorwaarden (coolblue.nl/algemenevoorwaarden) met de typische Coolblue-humor:
    ‘Voor iedereen die houdt van simpel en helder, hebben we onze algemene voorwaarden in duidelijke taal opgeschreven. Vinden we zelf ook fijn. Of verheugde je je op een stevige juridische tekst? Geen zorgen. De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie heeft ook algemene voorwaarden voor ons opgesteld, maar dan lekker ingewikkeld.’
    Of je nu wel of niet van de humor houdt, de voorwaarden zijn glashelder en opgesteld vanuit het belang van de klant, namelijk vooraf klanten informeren wat je wel/niet mag verwachten bij een dienst of dienst.
  3. Ze blijven de basisservice vernieuwen
    Bij Coolblue zijn ze continu bezig met het verbeteren van hun basisservice. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze met diverse verbeteringen de eerste waren of in de kopgroep zaten van de innovators. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
    - Tot 00.00 uur bestellen en de volgende dag je product in huis hebben. Inmiddels is dit vrij gangbaar, maar toen ze hier als eerste grote webwinkel mee startten was dit toonzettend.
    - Op social media worden klantvragen maar liefst binnen 30 minuten beantwoord.
    - Coolblue bezorgt sinds 2016 met eigen auto’s en medewerkers zelf witgoed. Ze sluiten bijvoorbeeld de nieuwe wasmachine aan en nemen de oude mee terug – en deze service is gratis!
    - In 2018 is Coolblue gestart met het bezorgen van pakketten per bakfiets, in kleine tijdvakken van een uur.
  4. Ze houden de werkomgeving inspirerend
    Een voetbalteam als Real Madrid haalt de top niet zonder te overleggen. Voorbesprekingen en nabesprekingen zijn bijvoorbeeld nodig om als team steeds beter samen te werken. Een belangrijke voorwaarde voor effectief overleggen is een inspirerende werkomgeving.
    Bij veel bedrijven zijn vergaderzalen vaak wat inspiratieloos. Maar dan die van Coolblue! Mede geïnspireerd door suggesties van medewerkers kun je daar vergaderen in een ballenbak, een Super Mario-kamer, een kopie van de studentenkamer van ceo Pieter Zwart of bijvoorbeeld De Kuip. En zeg nou zelf, wie wil er niet vergaderen in het mooiste stadion van Nederland?


En wat nu nog?
Een voorbeeldbedrijf zijn voor anderen was een van de doelen bij de oprichting van Coolblue, bijna twintig jaar geleden. Dat ze dit inmiddels ruimschoots hebben bereikt moge duidelijk zijn. Waar valt nu dan nog naar te streven? Misschien kunnen ze proberen van Coolblue een bijvoeglijk naamwoord te maken: ‘Heb jij die kaartjes voor het concert van De Dijk nog geregeld?’ ‘Ja hoor, dat zit helemaal coolblue.’

comments powered by Disqus