Adverteren zonder mediakosten
Bij veel mensen heeft corona ervoor gezorgd dat we thuis weer wat vaker aan het scherm gekluisterd zitten. Netflix en Apple TV+ houden ons gevangen met geweldige series, voorzien van de nodige cliffhangers. Wat me opviel, is dat er in vrijwel elke serie gebruikgemaakt wordt van Apple-spullen, natuurlijk in de Apple-series zelf, maar ook in die van Netflix en zelfs Prime, stelt Martin de Munnik.
Ze komen allemaal voorbij: MacBooks, iPhones, Apple Watches en iPads. Met het zien van al deze ‘productplacement’ viel er bij mij een kwartje: ‘productplacement’ is de reclamestrategie van Apple en ze doen dit ook nog eens in zijn meest ultieme vorm.
Productplacement
Een neurostudie van Martin Lindstrom naar productplacement (America’s Got Talent) heeft al eens aangetoond dat het een zeer effectieve manier van adverteren is, vooral omdat de prodcuten zo lang in beeld kunnen blijven en je er als kijker herhaaldelijk, vooral ook onbewust, mee geconfronteerd wordt. Maar dat is niet genoeg. Om die attentie om te zetten in begeerte zijn er veel positieve en vooral weinig negatieve emoties nodig en dat gebeurt wanneer wij anderen iets zien gebruiken. Er zijn prachtige voorbeelden van: Uggs, spijkerbroeken met gaten, de latte macchiato en de Squash-rage begin deze eeuw die vervangen is door Padel. Ook Apple maakt gebruik van het activeren van groepsgedrag. We zien mensen de producten gebruiken, we horen de ons zo bekende ringtones, App-berichtjes en al die Apple-geluidjes waaraan we zo gewend zijn geraakt. Geluidjes die ons beloningsysteem activeren. Maar ook dat is nog niet genoeg om ons te verleiden tot het kopen van Apple’s hardware.
Peer Grouping
Naast het activeren van positieve emoties gaat het bij het creëren van groepsgedrag ook nog om het kunnen vereenzelvigen met de gebruiker. Het converteren van de doelgroep naar een peer-group activeert dan het gewenste kopieergedrag. En tja.., je identificeren wil je vooral met de held, niet met de sukkel. Dus is het bijna vanzelfsprekend dat Apple alleen de ‘good guys’ voorziet van Apple-spullen. Sterker nog, het is contractueel vastgelegd met de producenten van de series! En zo doe je dat; adverteren zonder mediakosten.
Martin de Munnik
partner en adviseur bij Neurensics
(beeld: David Švihovec / Unsplash)
- adviseur
- iPhone
- Apple TV+
- Prime
- Martin de Munnik
- Neurensics
- mediakosten
- MacBooks
- Netflix
- iPad
- adverteren
- Apple Watch