Universeel

Universeel
  • 24 augustus 2023
  • Kel Koenen

Terwijl ik een paar weken geleden vanuit mijn ligstoel in de Oostenrijkse Alpen genoot van stukje Sachertorte en de majestueuze bergen, vergeleek ik de ervaring als toerist (klant) tussen Frankrijk en Oostenrijk. Laten we eerlijk zijn, Francofiel of niet, er zijn best enkele opmerkelijke verschillen.

Ik begin met Oostenrijk (foto), land van keurige chalets, vlekkeloze berglandschappen en mensen die de term 'klantvriendelijkheid' tot een kunstvorm hebben verheven. Het hoogtepunt van mijn positieve ervaring was zonder twijfel de lokale bakker. Elke ochtend stond ik in de winkel voor verse broodjes en koffie. De bakker, Frau Mangold, kende me al na één dag en begroette me vervolgens altijd met een stralende glimlach en de woorden: ‘Guten Morgen, niederländische Freund!’ Ze leek oprecht blij dat ik haar winkel had uitgekozen boven de tegenovergelegen supermarkt. Ik voelde me echt een welkome gast en geen anonieme klant.

Nu, laten we de Alpen achter ons en stappen over naar het land van croissants en wijn: Frankrijk. En veel regen in de Jura in ons geval… De gemiddelde customer experience is hier net zo wisselvallig als het weer in de zomer van 2023.

Een van de hoogtepunten (of dieptepunten) was een bezoek aan een lokaal restaurant. Na achttien minuten wachten op de menukaart, werden we begroet door een ober die meer interesse leek te hebben in zijn sigaret dan in onze bestelling. Toen we uiteindelijk ons eten kregen, leek het erop dat de kok een weddenschap had met zichzelf over hoe lang hij een steak kon grillen voordat deze als houtskool eindigde. Het absolute dieptepunt was trouwens een bezoek aan een plaatselijke kledingwinkel. Ik stapte binnen en werd begroet met een diepe zucht van de eigenaar, alsof ik haar persoonlijke siësta had verstoord. Toen ik een vraag stelde over een regenjas (!), rolde ze met haar ogen en mompelde iets dat leek op ‘toeristen villen boven een knapperig haardvuur’ of zo.

Natuurlijk, N=1 en er zullen talloze voorbeelden zijn van onvriendelijke Oostenrijkers en hartverwarmende Fransen, maar de moraal van dit verhaal is dat zelf de kleinste actie het verschil kan maken tussen een onvergetelijke ervaring of geknakte eigenwaarde.

Vergeet niet dat een glimlach een universele groet is en vriendelijkheid de taal die iedereen begrijpt; óók in de meest regenachtige regio van Frankrijk…

Kel Koenen

comments powered by Disqus