De klantbeleving spoort niet
Het is nog steeds iets wat ik in mijn duurzame leven niet aan de kant kan zetten: reizen met het vliegtuig. De overheid en Europese Unie hebben hier met wetgeving de meeste invloed op, maar ook treinvervoerders en hun customer experience hebben invloed op de keuze van de consument.
Duurzaamheid is vaak duurder dan de andere niet duurzame keuze. Hopelijk zien we daar snel verandering in, maar voor nu moeten we dat accepteren. Toch ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is om de klantbeleving van dit soort organisaties, die al een duurzaam product bieden, zo geweldig maken dat klant altijd voor die optie gaat.
Een jaar geleden ging ik per trein terug vanuit Frankrijk naar Amersfoort. Mijn ouders wonen in het midden van Frankrijk met een B&B en luxe camping op zo’n drie uur rijden van Parijs. Met de trein is het best te bereiken op een uur rijden van de dichtstbijzijnde grote stad mét station. Het eerste stuk naar Parijs ging supersoepel, gewoon een treinreis: niks bijzonders dus. Na een paar uur rond te hebben gehangen in Parijs, waaronder natuurlijk een bezoekje aan de Eiffeltoren, was ik weer op het vertrekstation. Ik was alleen één uur en 15 minuten te vroeg. Een eerdere trein (ze vertrekken om het uur) stond er nog, dus ik vroeg aan de medewerker van de ticketcontrole of ik ook met deze trein mee mocht. Nee, dat was helaas niet mogelijk. Ik moest echt een uur wachten op de volgende trein.
Ach prima, na een uur in een Starbucks te hebben rondgehangen liep ik naar de trein om te boarden. Bij deze treinen (voorheen Thalys nu Eurostar) krijg je een ticket met stoelnummer erop. Aangekomen bij mijn stoel blijkt hier al iemand te zitten en ik bleek zelfs niet de tweede met dit stoelnummer. Een stoel die drie keer is geboekt? Na wat navraag bij het personeel zat er helaas niks anders op dan op een klapstoel in het bagagerijtuig mijn reis te vervolgen. In Brussel stapten er gelukkig veel mensen uit en kon ik lekker eerste klas gaan zitten.
Uiteindelijk heb ik een klacht ingediend bij Thalys en kreeg een waardebon van €12,50 die ik binnen een jaar moet gebruiken… De keer erna dat ik weer naar Frankrijk ging, ben ik toch maar met mijn vriend in de auto gestapt. Dan reis je én rechtstreeks én met twee personen is het voordeliger dan het reizen met de trein.
Afgelopen oud en nieuw zijn we ook met de Eurostar naar Londen geweest. Dat was goed, maar niet bijzonder. Het zou leuk zijn als bedrijven klanten met hun klantbeleving kunnen inspireren om niet voor de goedkopere, maar duurzame optie te gaan. Dan kunnen we samen de wereld een beetje beter maken!
Kijktip: Europa spoort niet – Tegenlicht aflevering
Sannah de Brouwer