ANWB troeft Ikea af in klantvriendelijkheid
ANWB is volgens 4.300 Nederlandse consumenten op dit moment het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse en Egbert-Jan van Bel. Meubelgigant Ikea en modemerk Miss Etam complementeren de top 3. ‘Het was een close call, de scores lagen dichterbij elkaar dan ooit.’
De afgelopen acht jaar was ANWB al een vaste waarde in de top 10. Voor het eerst bemachtigt de pechhulporganisatie nu de nummer 1-positie. Zowel de wegenwacht, de winkels als de verzekeringen van het bedrijf genieten hoge waardering als het om klantvriendelijkheid gaat. Willem Brethouwer, directeur MarketResponse: ‘Het was een close call, de scores lagen dichterbij elkaar dan ooit. De ANWB is dit jaar als winnaar uit de strijd gekomen met de meest enthousiaste fans.’
De huidige ranking is als volgt:
1. ANWB
2. Ikea
3. Miss Etam
4. Primera
5. DA Drogist
6. Douglas
7. Etos
8. bol.com
9. Jumbo
10. Bijenkorf
In de lift
In algemene zin zijn Nederlandse consumenten dit jaar iets positiever over de klantvriendelijkheid van bedrijven dan vorig jaar. De meeste branches laten iets hogere scores zien dan in 2013. Opvallend is de opmars van telecom- en energiebedrijven. Zij laten duidelijk hogere scores zien op alle ‘Gouden Regels van Klantvriendelijkheid’, waarbij je moet denken aan a specten als ‘niet moeilijk doen’ en ‘fouten toegeven en correct oplossen’. Alleen de banksector kenmerkt een lichte daling.
Naast de overall winnaar zijn ook acht branchewinnaars aangewezen.
Banken – ASN Bank
Energie - GreenChoice
Leisure - ANWB
Retail non-food - Ikea
Supermarkt - Jumbo
Telecom – XS4All
Thuiswinkels - bol.com
Verzekeraars - ANWB Verzekeringen
In 2007 werd de titel ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ voor het eerst uitgereikt.