Sneek krijgt volledige iBeacon-dekking
Sneek krijgt naar eigen zeggen ‘als eerste stad in Europa’ een volledige iBeacon-dekking. Burgemeester Hayo Apotheker van de gemeente Súdwest-Fryslân geeft vandaag het officiële startsein voor het iBeacon-project.
Door middel van deze beacons kunnen musea, winkels en horecagelegenheden, maar ook monumenten en evenementen relevante berichten sturen naar mensen in de directe omgeving die de gratis Lightcurb beacon app van ontwikkelaar Snakeware op hun smartphone hebben gedownload. Op kleine schaal nam Grou onlangs al het voortouw met het iBeacon-systeem, maar ‘iBeacon City’ Sneek gaat hier qua grootte overheen en neemt het roer over.
Sneekweek
Bezitters van de app ontvangen gepersonaliseerde informatie als zij op fysieke plaatsen in contact komen met de iBeacons. Te denken valt aan inhoudelijke informatie over historische gebouwen als de Waterpoort (zie foto bovenaan), maar ook een evenement als Sneekweek maakt hier deel van uit. De informatie wordt afgestemd op individuele voorkeuren en behoeftes, maar gebruikers kunnen ook zelf hun voorkeuren instellen. Het Sneeker Nieuwsblad meldt dat er 20 iBeacons zijn geplaatst in de gemeente Súdwest-Fryslân, maar daarnaast zijn ook tientallen ondernemers op het systeem aangesloten. De hoeveelheid nieuwe gebruikers in Sneek wordt dan ook fors uitgebreid de komende maanden.
Onder andere in de horeca groeit het toepassen van iBeacon-technologie ter verbetering van de gastgerichtheid.
Voorschoten
Elders in het land zijn de gemeente Voorschoten en technologiebedrijf Beacon Valley gestart met de pilot Beacon Village. Volgens de partijen is dit het grootste experiment met proximity marketing in Nederland. Bij proximity marketing maakt de consument zijn interesses kenbaar, waarna hij uitsluitend informatie krijgt van aanbieders die aansluiten op zijn interesses. Dit gebeurt wanneer hij binnen een straal van 75 meter is van die aanbieder. Hiervoor gebruikt Beacon Valley beacons die door de lokale retailers in hun winkels worden geplaatst.
RetailTech schrijft dat de lokale ondernemersvereniging er vanuit gaat met beacons een betere winkelervaring te kunnen creëren. 'Doordat wij aansluiten op de wens van de consument wordt de band met onze klanten intensiever', zegt voorzitter Ron Kuhn. 'Daarnaast geven wij minder uit aan milieubelastende folders en mailings. Hierdoor kunnen wij investeren in het leveren van relevante aanbiedingen.' De pilot in Voorschoten loopt tot medio september.
- iBeacon
- Snakeware
- Sneek
- klantbeleving
- Lightcurb
- iBeacon City
- digicontact
- Friesland
- proximity marketing
- personalisering
- Voorschoten
- Beacon Valley