ABN Amro gebruikt klantenfeedback voor ontwikkeling app
ABN Amro betrekt 10.000 klanten bij de doorontwikkeling van de zogeheten Grip app. Deze applicatie biedt klanten inzicht in hun financiële situatie waardoor zij meer grip op hun uitgaven krijgen. Door middel van de pilot wil de bank leren van de ervaringen en feedback van klanten omtrent de app.
De iOS-applicatie biedt gebruikers meerdere functionaliteiten:
- Inzicht in inkomsten en uitgaven. Bij- en afschrijvingen worden automatisch ingedeeld in categorieën, bijvoorbeeld woning, vervoer en eten & drinken. Hierdoor ziet de klant direct wat hij aan welke categorie uitgeeft.
- Budgetteren. Met de app kan de klant per categorie aangeven wat hij per maand wil uitgeven. Vervolgens kan hij zien wat hij al heeft uitgegeven en wat zijn bestedingsruimte nog is. De klant kan instellen dat hij een pushbericht ontvangt wanneer een maximaal budget bijna bereikt is.
- Vergelijken. Getoond wordt hoeveel geld de klant nog over heeft van het inkomen per maand. Grip vergelijkt het inkomen en de uitgaven van de huidige maand met de gemiddelde inkomsten en uitgaven uit het verleden.
- De inkomsten en uitgaven van de klant worden weergegeven op een tijdslijn. Daarop staan ook updates over het uitgavenpatroon van die maand en de stand van zaken van de ingestelde budgetten.
Frank Verkerk, Chief Digital Officer bij ABN Amro: ‘De helft van onze klanten geeft aan meer inzicht te willen in hun financiële situatie. Een kwart van onze klanten vindt het lastig uitgaven onder controle te krijgen. De Grip-app kan hier aan bijdragen.’ Indien de pilot succesvol blijkt, wordt de app voor alle klanten beschikbaar gesteld. De applicatie is ontwikkeld op basis van het concept en de technologie van de Zweedse fintech startup Tink.