Disruptieve vloedgolf in aantocht
‘Het is moeilijk te voorspellen waar het heen gaat’, trapte futurist Christian Kromme ietwat merkwaardig zijn boeiende keynote tijdens Interactions Benelux af. De auteur van het nieuw te verschijnen boek ‘Humanification’ herpakte zich echter rap en zei stellig dat er ‘een vloedgolf van disruptie op ons afkomt.’
In de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, waar Interactive Intelligence afgelopen donderdag zijn klantendag hield, nam Kromme zijn toehoorders moeiteloos een uur lang mee. In de technologische ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, maar vooral ook wat er allemaal nog aan zit te komen. En dat was soms best even slikken voor de aanwezigen in de industriële evenementlocatie. Wat te denken bijvoorbeeld van een selfservice-advocaat, dronepakketbezorgers en robotkoks?
Klantbehoefte voorop
‘De komende tien jaar gaan we meer veranderingen meemaken dan in de afgelopen eeuw hebben plaatsgevonden’, verzekert de bevlogen futurist. Volgens hem ligt disruptieve stress op de loer, maar beter is om dat voor te zijn en die disruptiegolf juist te gebruiken om veel vaart te maken. Zoals partijen als Netflix, Facebook, Spotify, Uber en Airbnb dat afgelopen tijd deden. ‘Deze voorlopers focussen op user experience en passen zich snel aan de klantbehoefte aan.’ Let wel: dit is een continu proces. Wacht dus niet tot de buurman in actie komt, adviseert Kromme, want dan ben je te laat. ‘Apple heeft knap het hele muziekmodel op z’n kop gezet, wat het einde van CD’s betekende. Maar toen kwam Spotify…’ Hij wil maar duidelijk maken dat het nooit lang duurt voordat andere spelers op de markt concepten kopiëren, al dan niet in een verbeterde vorm.
Volgens Kromme wordt technologie steeds menselijker. Computers bootsen het menselijk brein na en zijn daardoor onder meer in staat te leren, beslissingen te nemen, problemen op te lossen en afbeeldingen te herkennen. Een sterk voorbeeld is DeepMind, het zelflerende AI-platform van Google. ‘Er worden extreme sprongen gemaakt op dit moment. Dankzij machine learning is Google Translate recent 60% beter geworden.’
Tech
Aansluitend somde de entrepeneur allerhande technologische ‘foefjes’ op, die nu al grote impact op onze levens hebben of dat nog gaan doen:
Alexa - spraakservice (butler van Amazon)
Viv - digitale assistent van Samsung (geen apps meer nodig)
Slack - bouwt technologie die afspraken voor je maakt (‘vervangt officemanagers’)
ROSS - selfservice-advocaat (geeft direct advies. ‘Wordt over 3-5 jaar werkelijkheid’)
Botlist - appwinkel voor bots ('bevat al ruim 11.000 bots!')
Watson - ‘Diagnosticeert kanker nu al beter dan artsen’
Scanadu - arts op zakformaat (app scant 13 vitale lichaamswaarden)
Enlitic - deep learning health care company
Skype - vertaalt inmiddels gesprekken, bijvoorbeeld van Mandarijn naar Nederlands (‘bedenkt wat dat bijvoorbeeld betekent voor je klantcontact!’)
Persado - cognitief contentplatform (schrijft berichtjes voor jou, perfect voor marketingdoeleinden)
Aipoly - identificeert objecten voor slechtzienden middels kunstmatige intelligentie
Sentient Technologies - AI-software die kijkt naar wat de klant wil (past visuele voorkeuren aan, onder meer voor Shoes.com)
Moley - robotkok (zie video onderaan dit bericht - ‘je hoeft straks alleen maar een recept te uploaden en thuis word je maaltje klaargemaakt’)
Amazon Prime Air - ‘Binnen 30 minuten ligt je bestelde pakketje op je deurmat’
‘Vergis je niet, dit is geen toekomstmuziek. De meeste technologie is er al, alleen houden regulering en wetgeving het nog tegen’, aldus Kromme. Hij adviseert bedrijven te onderzoeken wat technologie voor hen kan betekenen. ‘Gebruik het als hefboom. Investeer bovenal nu, want over twee à drie jaar ben je te laat!’ Resumerend: wat de toekomst ook brengen mag, blijf in beweging en pas je aan.
- AI
- Interactions Benelux
- technologie
- kunstmatige intelligentie
- Interactive Intelligence
- Christian Kromme
- vloedgolf aan disruptie
- technologische evolutie
- klantendag
- futurist
- Humanification