Nieuwe EUclaim Service voor reizigers
Reisorganisaties D-reizen en VakantieXperts hebben een EUclaim Service in het leven geroepen. Concreet houdt deze dienst in dat de reisorganisaties de zorg voor het indienen en afhandelen van claims bij vluchtvertragingen uit handen nemen voor klanten.
Om de rechten van vliegtuigpassagiers te beschermen en de plichten van een luchtvaartmaatschappij vast te stellen heeft de Europese Unie een wetgeving ingesteld. Deze verordening geeft reizigers de mogelijkheid een claim in te dienen bij de vliegtuigmaatschappij als bijvoorbeeld een vlucht vertraagd is, geannuleerd of als een passagier geweigerd wordt op een vlucht. Afhankelijk van de situatie, het aantal uur vertraging en de afstand van de totale vlucht heeft de consument recht op een vergoeding. Aangezien het indienen van zo’n claim veel tijd kost en gepaard gaat met het nodige papierwerk, hebben D-reizen en VakantieXperts een service bedacht om klanten te ‘ontzorgen’ op dit vlak. Voor € 5, naast de vakantieboeking, nemen de reisorganisaties dit werk op zich.
Een analyse van EUclaim, een Nederlands klachtenplatform dat zich sterk maakt voor de rechten van vliegtuigpassagiers, bracht langer geleden aan het licht dat prijsvechters Ryanair en EasyJet zeer zuinig zijn wat betreft het compenseren van Nederlandse reizigers voor vertraagde vluchten.