Oxxio beboet voor onjuiste registratie klantgegevens
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt energieleverancier Oxxio een boete van € 1 miljoen op voor de onjuiste registratie van klantgegevens in het centrale register van de energiebedrijven.
Volgens de toezichthouder registreerde Oxxio ten onrechte een einddatum bij contracten voor onbepaalde tijd. Als gevolg hiervan leek het, bij het raadplegen van het register, dat de klant een contract voor bepaalde tijd had, waardoor de consument moest wachten met overstappen of hierbij een vergoeding moest betalen. Door het ingrijpen van de ACM zijn de gegevens gecorrigeerd.
Opzegvergoeding
Het zogenoemde contracteinderegister (CER) houdt voor alle energieleveranciers per aansluiting bij wanneer het contract afloopt. Als een consument wil overstappen naar een andere leverancier raadpleegt deze leverancier het register met toestemming van de consument. Zo zorgen zij ervoor dat opeenvolgende contracten op elkaar aansluiten en dat consumenten niet onverwachts een opzegvergoeding hoeven te betalen. De energieleveranciers zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van de gegevens van hun klanten.
De ACM ontdekte de zaak door meldingen van andere leveranciers over onjuiste klantgegevens bij Oxxio. De fout zou zijn ontstaan toen het bedrijf haar klantgegevens in een ander systeem had gezet nadat het was overgenomen. Door onvoldoende interne controles was deze fout bij de energieleverancier niet eerder aan het licht gekomen. Ook nadat externen Oxxio op deze fout hadden gewezen, is er niet voldoende ingegrepen. Pas na onderzoek van de toezichthouder ter plaatse heeft Oxxio maatregelen getroffen om de fouten te herstellen. Volgens de ACM brengt de overtreding schade toe aan het vertrouwen in de werking van de energiemarkt bij consumenten en andere leveranciers.
- boete
- Autoriteit Consument & Markt
- klantgegevens
- energiemarkt
- Oxxio
- Contracteinderegister
- bescherming