ReviewFirst #29: ‘Deep Work’ van Cal Newport
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Dirk Jan Zwartveld, customer experience manager KNIPPR, beveelt ‘Deep Work’ aan.
‘Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit boek over diep werk, het vermogen om je met je volle aandacht te verliezen in je werk. In deze tijd van technologische afleiding neemt ons vermogen tot echt concentreren op dat wat belangrijk voor ons en onze omgeving is, steeds meer af. En dat beperkt ons weer in onze productiviteit en creativiteit. Daarom pleit Newport ervoor de aandacht terug te winnen van alle verleidelijke apps, websites, notificaties en smartphones. Kies voor totale afzondering bijvoorbeeld, of rooster periodes van diep werk in.
Met zijn betoog raakt hij een snaar die je nieuwsgierig maakt naar de oplossingen voor het ontbreken van focus. Zijn tips & trucs zijn voor velen wellicht een open deur, maar desalniettemin onontbeerlijk om tot diep werk te komen. Zo gebruikt de Amerikaanse professor zelf bewust geen social media, om maar tot optimale prestaties te komen.
Dit boek vind ik onmisbaar voor contactcentermanagers, aangezien deze groep vaak gegrepen is door de waan van de dag. Meetings, escalaties, medewerkers die een persoonlijke crisis meemaken, telefoontjes, appjes en mailtjes; ze vergen allemaal je aandacht als contactcentermanager, maar zonder aandacht voor diep werk kom je nooit tot innovatie.’
- aandacht
- innovatie
- waan van de dag
- afzonderen
- Deep Work
- Cal Newport
- concentreren
- focus
- KNIPPR
- Dirk Jan Zwartveld
- ReviewFirst