Incassobureau slaat vriendelijker toon aan
Incassobureau Intrum Justitia wil met een vriendelijker toon in e-mails en brieven ervoor zorgen dat problematische schulden worden voorkomen of sneller worden weggewerkt. Onder het motto ‘sociale incasso’ heeft het bedrijf daarnaast dreigende en juridische taal weggehaald uit correspondentie en is het zakelijke lettertype Helvetica vervangen door Garamond, dat ‘sympathieker oogt’.
In een interview met het AD stelt directeur Rick Terra dat de veranderingen nu al effect hebben: ‘Vorderingen worden vlotter geïnd en het aantal klachten is afgelopen jaar met de helft afgenomen ten opzichte van 2015.’ Om wanbetalers zo goed mogelijk te informeren is naast de brief ook een vel met veelgestelde vragen en informatie over de betalingsprocedure toegevoegd.
Preventie
Ook het terugbetalen in termijnen wordt pro-actief aangeboden, zolang dit aanvaardbaar is. ‘Een vordering van 100 euro kan niet in 25 termijnen betaald worden, het moet wel redelijk blijven.’ Daarnaast neemt preventie een belangrijke plek in. ‘We vinden het belangrijk consumenten te behoeden voor problematische schulden. Dat doen we door meer advies, heldere informatie en flexibele betalingsregelingen te bieden. Het werkt veel beter – niet in de laatste plaats voor onze opdrachtgevers - om mensen te behoeden voor grote financiële problemen in plaats van ze achter de broek te zitten als het al mis gegaan is.’
Terra is blij met de nieuwe aanpak: ‘Klanten worden eerder betaald, schuldenaren ervaren minder stress en lopen minder kans in de schuldsanering te raken en voor ons werkt het ook veel prettiger.’ Ook de betrokken bedrijven, de opdrachtgevers van de incasso’s, staan volledig achter het initiatief.
- Rick Terra
- betalingsregeling
- incasso
- klantvriendelijk
- toon
- Intrum Justitia
- brief
- klantcontact
- incassobureau
- sympathiek
- schuld