Agressieve telemarketing grootste ergernis consumenten
Agressieve telefonische verkoop van abonnementen is de grootste ergernis van consumenten. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bij de presentatie van de halfjaarcijfers van consumentenloket ConsuWijzer.
Het gaat om abonnementen op kortingswebsites, hotelacties, prijsvragen en andere diensten. Eenmaal geabonneerd is het moeilijk hier weer vanaf te komen. Bernadette van Buchem, directeur Directie Consumenten bij de ACM: ‘Het is laf dat dit soort telemarketeers zich richten op kwetsbare consumenten, zoals ouderen. Daarom is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en weten wat ze kunnen doen. We roepen consumenten op alleen te betalen als zij schriftelijk hebben ingestemd. Alleen dan zijn dit soort praktijken niet meer interessant voor bedrijven.’
Schriftelijkheid
De autoriteit wil de komende tijd scherp toezien op de naleving van het schriftelijkheidsvereiste. Dit houdt in dat een bedrijf een aanbod schriftelijk moet toesturen, waarna een klant hiermee ook schriftelijk moet instemmen, met handtekening. Dit kan zowel per brief als per e-mail. Zonder één van beiden is een overeenkomst niet geldig en hoeft de klant niet te betalen. Als bedrijven de regels niet naleven, stelt de ACM te zullen optreden.
In de halfjaarcijfers van de ConsuWijzer meldt de autoriteit dat de website het afgelopen halfjaar 1,4 miljoen keer bezocht werd en de ruim honderd voorbeeldbrieven op de website samen bijna 210.000 keer zijn bekeken. Ook beantwoordden de klantadviseurs van het loket 28.000 telefoontjes en e-mails van consumenten. Ook uit de pagina’s die het meest bezocht werden, wordt duidelijk dat consumenten meer wilden weten over het tegengaan van agressieve telemarketing en ongevraagde abonnementen of vervolgzendingen.
Resultaten
Het afgelopen halfjaar beboette de autoriteit onder meer energieleverancier Oxxio voor het niet-correct registeren van klantgegevens. Ook werd de gehele energiebranche aangesproken op onduidelijke energienota’s en zijn richtlijnen opgesteld voor het publiceren van online reviews.
- Bernadette van Buchem
- schriftelijkheidsvereiste
- Autoriteit Consument & Markt
- telefonie
- klantcontact
- ACM
- klachten
- ConsuWijzer
- ouderen
- telemarketing