Camperbedrijven intimideren klanten na slechte reviews
De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), een belangenplatform voor campereigenaren en -liefhebbers, verzamelt sinds deze week meldingen van intimidatie door camperbedrijven. Steeds vaker ontvangt de club signalen dat bedrijven camperaars bedreigen na kritische reviews op internet.
Naar eigen zeggen kwam de NKC de praktijken op het spoor na de lancering van de camperbedrijvengids op nkc.nl. Klanten kunnen hier hun ervaringen delen en een beoordeling achterlaten, positief of negatief. Andere camperaars kunnen op basis van deze reviews inschatten met wat voor bedrijf zij te maken krijgen.
Fysieke bedreigingen
Na het plaatsen van een review namen sommige bedrijven op een intimiderende wijze contact op met klanten met het doel de beoordeling te verwijderen. In meerdere gevallen waren de bedreigingen van fysieke aard. Ook posts op social media leiden soms tot deze praktijken. Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak dit voorkomt en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.
In de Volkskrant zegt een anonieme campereigenaar: ‘Ze zijn bij me langs de deur geweest, ik kreeg brieven door de bus en ik werd bestookt met aangiftes.’ De intimidatie vond plaats nadat de klant weigerde een negatieve recensie te verwijderen. Ook de in 1976 opgerichte NKC zelf krijgt regelmatig het verzoek om negatieve beoordelingen uit hun website te filteren.
Boete
Ook bleek dat schrijvers de organisatie vroegen hun reactie te verwijderen. ‘Vaak bleek dat ze waren benaderd door een camperhandelaar, die met juridische stappen dreigde als de reactie niet werd weggehaald’, zegt woordvoerder Sven Schutte in het ochtendblad. Sommige bedrijven namen in hun voorwaarden op dat klanten bij een negatieve reactie op internet een boete van € 5.000 zouden krijgen, maar dit is volgens Schutte juridisch niet te onderbouwen.
De Autoriteit Consument & Markt waarschuwde in mei dat reviewwebsites soms niet transparant genoeg zijn. Bedrijven schakelen steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Dat is in feite reclame, vindt de autoriteit: ‘Het is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn.’ Overigens zouden veel consumenten deze beoordelingen zelf al kritisch benaderen, bleek eerder dit jaar uit Brits onderzoek.
- social media
- beoordeling
- bedreiging
- klantcontact
- klantervaring
- klantfeedback
- Nederlandse Kampeerauto Club
- indimidatie
- online reviews
- camper
- NKC