Disney tovert met augmented reality
De onderzoeksdivisie van Disney heeft een ‘magische bank’ ontwikkeld. Mensen die hierop plaatsnemen krijgen dankzij de inzet van augmented reality gezelschap van virtuele karakters. Via deze technologie wil het entertainmentmerk een ‘shared experience’ creëren.
Om de 3D-projecties tevoorschijn te toveren wordt gebruikgemaakt van een dieptescanner, een camera en een beeldscherm. Wie op het bankje plaatsneemt, hoeft geen headset of een ander device op te zetten. Gevolg hiervan is dat je samen met anderen dezelfde beleving kunt ervaren, een belangrijk streven van Disney. Het bijzondere meubelstuk is uitgerust met trilsensoren, zodat de gebruiker het daadwerkelijk voelt als bijvoorbeeld een ezel (zie video onderaan) daar met zijn achterpoten tegenaan trapt. Andere karakters die de interactie zoeken met AR-gebruikers, zijn een olifant, giraffe en een konijn.
Disney is lang niet het enige merk dat met augmented reality experimenteert. Onder meer Albert Heijn, Nike en bol.com passen de technologie op een zekere wijze toe.
- shared experience
- Disney
- augmented reality
- klantbeleving
- technologie
- virtuele karakters
- Magic Bench
- 3D