Winterswijk communiceert via WhatsApp
Inwoners van Winterswijk kunnen hun gemeente sinds deze maand via WhatsApp bereiken. Medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) zitten op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur klaar om burgervragen af te handelen. Ze geven binnen 24 uur antwoord.
Burgemeester Joris Bengevoord verrichtte de digitale aftrap door de medewerkers van het KCC per WhatsApp veel succes te wensen. Hij is enthousiast over het nieuwe contactkanaal: ‘Het biedt mensen de gelegenheid om ergens snel informatie over te krijgen. Ik denk dat daar behoefte aan is. Zelf WhatsApp ik ook zeer geregeld. Het is bijna niet meer weg te denken uit de reeks communicatiekanalen waar we dagelijks gebruik van maken.’
Tegenover De Gelderlander stelt de Achterhoekse gemeente dat er verschillende vragen binnenkomen via het nummer 06-51031850: ‘Dat kan alles zijn, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheden voor een bepaalde vergunning. We geven alleen geen privacygevoelige informatie of namen.’ Het nummer is overigens niet telefonisch of per sms bereikbaar.
Service
Ook gebruikt de gemeente Winterswijk de app om burgers zelf te bereiken. ‘We vragen mensen die een nieuw reisdocument of rijbewijs nodig hebben ook naar hun mobiele nummer. Ze krijgen wel een afhaalbewijs, maar daar bovenop sturen we als extra service nog een appje wanneer het document binnen is.’
In de regio bieden Oost Gelre en Oude IJsselstreek al langer contact via WhatsApp aan. Dat geldt ook voor gemeenten als Utrecht, Den Haag en Groningen.
Beeld: Wikimedia / Plaatjebijeenpraatje
- KCC
- burger
- overheid
- Winterswijk
- gemeente
- klantgemak
- klantcontact
- Gelderland
- Klant Contact Centrum
- Achterhoek
- contactkanaal