Ziekenhuisapp nu ook beschikbaar op Goeree-Overflakkee
Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland is heeft de app BeterDichtbij geïntroduceerd. Hiermee kunnen patiënten praktische en medische vragen stellen aan medewerkers van de zorgcentrale, artsen en verpleegkundigen in het Zeeuwse ziekenhuis.
Initiatiefnemer voor de ingebruikname is Paulina.nu, een samenwerkingsverband van bewoners, ondernemers, gemeente en zorgverleners van Goeree-Overflakkee. Hierin nemen ze naar eigen zeggen gezamenlijk de verantwoordelijkheid om uitmuntende zorgvoorzieningen en gezondheidsprogramma’s verder te ontwikkelen en dichtbij aan te bieden.
Uitslagen uitwisselen
Na registratie en inlog kunnen patiënten hun vragen stellen. Verzoeken van praktische aard worden beantwoord door medewerkers van de zorgcentrale en de receptie. Coördinator Helena van Harberden van de centrale licht toe: ‘Samen met mijn collega’s van de zorgcentrale en receptie beantwoord ik de vragen die we krijgen over bijvoorbeeld parkeren, bezoektijden en afspraken.’ Patiënten kunnen medische vragen stellen aan hun arts of verpleegkundige als zij daartoe worden uitgenodigd. Indien gewenst kunnen zij via BeterDichtbij ook uitslagen uitwisselen.
Van Harberden zit zelf als diabetes type 1 patiënt ook aan de andere kant van de ‘lijn’. Zo heeft ze via de app contact met haar diabetesverpleegkundige Grace. Een uitkomst, vertelt Helena: ‘Omdat het verloop van mijn diabetes erg wisselend kan zijn, is het fijn om een deskundig iemand bij de hand te hebben. Zo weet ik of ik de insulinehoeveelheden moet aanpassen of misschien even langs moet komen voor een afspraak. En dat stelt gerust.’
Uitbreiding
Sinds deze zomer kunnen patiënten van de afdelingen gynaecologie en interne geneeskunde, alsmede diabetes- en oncologiepatiënten worden uitgenodigd direct met hun eigen arts te appen. Later sluiten meer artsen en afdelingen zich hierbij aan.
De app werd bijna een jaar geleden gelanceerd door de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Centraal staat goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts, wat volgens de SAZ cruciaal is om een behandeling goed te laten verlopen.
- patiëntgemak
- patiëntcontact
- Zeeland
- eHealth
- service
- Van Weel-Bethesda Ziekenhuis
- ziekenhuis
- app
- BeterDichtbij
- Goeree-Overflakkee
- zorg