Vlottere claimbehandeling dankzij AI-bot
AirHelp, een claimbedrijf voor vliegtuigpassagiers, zet sinds kort kunstmatige intelligentie in om real-time te beslissen of een claim sterk genoeg is om in te dienen. Naar verluidt beoordeelt ‘robotjurist’ Lara claims met een accuraatheid van 95 procent vergeleken met een menselijke score van 91 procent.
De nieuwe zelflerende AI-bot, die aan de tand is gevoeld op ruim 6.000 aanvragen, is geprogrammeerd om onder meer weerrapporten, luchthavenstatistiek en de vluchtstatus te beoordelen. Aan de hand van die gegevens bepaalt ‘zij’ of vertragingen en annuleringen conform de Europese regelgeving in aanmerking komen voor een vergoeding. De komst van Lara betekent volgens AirHelp dat er meer claims kunnen worden verwerkt tegen lagere kosten. Als gevolg hiervan hoeven de juristen die voor dit technologiebedrijf werkzaam zijn zich minder bezig te houden met repetitieve taken.
In de vorm van Herman beschikte AirHelp reeds over een bot die de verwerking van claims vergemakkelijkte. ‘Hij’ kon de ingediende aanvragen echter niet beoordelen op levensvatbaarheid, zoals Lara dat wel kan. In de luchtvaartindustrie bestaan meerdere partijen die zich focussen op het indienen van claims bij vluchtvertragingen, waaronder EUclaim en Claimingo bijvoorbeeld.
- bot
- AirHelp
- kunstmatige intelligentie
- claimafhandeling
- repetitieve taken wegnemen
- vliegtuigvertraging
- robotjurist
- AI