Klanten 'buycotten' merken steeds vaker
PR-bureau Weber Shandwick ziet een nieuwe trend waarin klanten actief merken steunen waar zij achter staan. Het bureau noemt deze beweging ‘buycotting’, als tegenhanger van boycotting.
Het bureau baseert dit op basis van eigen onderzoek onder Amerikaanse en Britse consumenten. Hieruit bleek dat steeds minder consumenten het belangrijk vinden te participeren in boycots. Klanten betuigen echter steeds vaker middels hun koopgedrag welke merken of bedrijven zij ondersteunen. De resultaten leerden verder dat zogeheten buycotters in 48 procent van de gevallen de reputatie van het merk willen ondersteunen; 27% van deze klanten hebben als doel de verkoopcijfers te stimuleren.
Mobilisatie
Chief Reputation Strategist bij Weber Shandshick, Leslie Gaines-Ross, waarschuwt bedrijven deze actieve klanten niet te onderschatten. ‘Bedrijven die met een boycot te maken krijgen moeten hier rekening mee houden en op zoek gaan naar mogelijkheden om buycotters te mobiliseren om hun reputatie te steunen.’ Tot slot wijst het onderzoek het belang van sociale media uit: buycotters zetten deze platformen vaker in dan boycotters.
Klanten vinden het belangrijk om zich te identificeren met een merk. Hierom is het van belang om als bedrijf een duidelijk doel na te streven en je ‘personality en purpose’ te bepalen.