AH en bol.com duiden klantbehoefte via nieuw AIRLab
Retailbedrijven Albert Heijn en bol.com slaan de handen ineen met de Universiteit van Amsterdam (UvA) om met toepassing van kunstmatige intelligentie beter te begrijpen wat de klanten willen. Dat meldt het Parool.
Moederbedrijf Ahold Delhaize en het nieuwe Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI), dat de UvA met samen met VU, overheid en bedrijfsleven in het Amsterdamse Science Park opzet, tekenden afgelopen donderdagmiddag een samenwerkingsovereenkomst voor minimaal vijf jaar. De betrokken partijen richten AIR Lab op, dat onderzoek zal doen naar de toepassing van kunstmatige intelligentie in de retailindustrie.
Klantinformatie op maat
Bij bol.com gaat het vooral om de presentatie van artikelen en de informatie die klanten zoeken. ‘Steeds meer zoekopdrachten en aankopen gaan via de smartphone. Dat is een uitdaging als je alle informatie over een product begrijpelijk op zo'n klein scherm wilt krijgen’, stelt Joris Scheepens, manager Retail & Data bij de genoemde webshop. Hij vervolgt: ‘Wij willen dat een individuele klant de informatie krijgt die híj nodig heeft. Een andere type klant krijgt weer andere gegevens te zien. Je wilt nu eenmaal feitelijke informatie als je een nieuwe laptop zoekt, terwijl een woonaccessoire meer designbeschrijving vergt.’ Bovendien gaat bol.com net als rivaal Amazon op termijn spraakopdrachten toevoegen aan zijn zoekmachines. ‘Dat vergt een heel andere manier van zoeken en vinden.’ Scheepens geeft aan reeds te beschikken over systemen die kunnen leren van het gedrag van bezoekers, maar de wens bestaat om die met de UvA sterk te verbeteren. Mensen zullen daardoor niet overbodig worden. ‘We geloven erg in het samenspel tussen techniek en mens. Repetitieve taken kun je goed aan de techniek overlaten, maar het beoordelingsvermogen van mensen is onnavolgbaar.’
Proefkonijnen
Bij Albert Heijn zal de samenwerking zich concentreren op de logistiek. Zo wil de supermarkt meer inzicht krijgen in de invloed van regionale weersomstandigheden of lokale evenementen op de behoeften van klanten bij individuele supermarkten. ‘Systemen begrijpen al dat er meer schaatsen nodig zijn als het gaat vriezen. Maar ze hebben nog moeite speciale, individuele behoeften te begrijpen, en vertalen naar informatie en oplossingen is nog lastig.’
De supermarktketen en de online retailer openen voor de Universiteit van Amsterdam de weg naar miljoenen proefkonijnen. Maarten de Rijke, hoogleraar informatica aan de UvA en voorzitter van ICAI: ‘Voor onze studenten en promovendi is dit een uitgelezen kans om meer ervaring op te doen. Tegelijkertijd bieden we medewerkers van Albert Heijn en bol.com die in dit vakgebied werkzaam zijn, de mogelijkheid cursussen te volgen, of te promoveren.’ Boeiende problemen is waar de initiatiefnemers altijd naar op zoek zijn. ‘Juist met zelflerende systemen is het van belang dat er zo veel mogelijk gebruik van wordt gemaakt. Ze leren van interactie met gebruikers zodat ze zichzelf kunnen verbeteren. Met elke gebruiker, elke opdracht en elke oplossing wordt dit soort systemen beter. Dan heb je met 1,5 miljoen bezoekers per dag bij bol.com wel een uitgebreide basis.’
- informatievoorziening
- klantgedrag
- Universiteit van Amsterdan
- Albert Heijn
- kunstmatige intelligentie
- bol.com
- klantbehoefte
- Innovation Center for Artificial Intelligence
- AIRLab