Chatbot Wout schiet politie te hulp
De politie Oost-Nederland ontwikkelt een chatbot, Wout genoemd, die meldingen aanneemt en de meldkamer alarmeert. ‘Op die manier zijn we voor burgers veel beter bereikbaar. Niet alleen omdat er aan de telefoon soms wachttijden zijn, maar ook omdat er een extra kanaal is waarop contact kan worden gelegd.’
De robot, die wordt ontwikkeld door het programma dienstverlening in Oost Nederland, volgt op de start met een webcareteam in mei dit jaar bij diezelfde eenheid. ‘In eerste instantie is het de bedoeling dat de meest voorkomende meldingen, zoals over geluidsoverlast, via de chatbot kunnen worden doorgegeven’, legt programmamanager Bert Visser van de politie uit aan De Gelderlander. ‘Op die manier zijn we voor burgers veel beter bereikbaar. Niet alleen omdat er aan de telefoon soms wachttijden zijn, maar ook omdat er een extra kanaal is waarop contact kan worden gelegd.’
Gespreksbomen
Een chatgesprek beginnen kan in eerste instantie alleen via Facebook Messenger, waarna Wout de informatie over de problematiek en de locatie opslaat en doorstuurt naar een meldkamer. Vanuit daar worden de dichtstbijzijnde agenten op straat naar de meldlocatie gestuurd. Op termijn moet het mogelijk zijn om via allerlei verschillende media, zoals ook WhatsApp, contact te leggen met de politiebot.
In de eerste week van augustus zijn de eerste testsessies met echte meldingen gehouden. ‘We hebben mensen die de politie belden of via social media contact legden, gevraagd of ze hun melding via de robot wilden doorgeven. Het ging in de meeste gevallen om geluidsoverlast of burenoverlast. De ervaringen waren heel positief’, aldus Visser. Achter de chatbot zitten veel verschillende ‘gespreksbomen’: combinaties van vragen, mogelijke antwoorden en vervolgvragen die samen het gesprek vormen. Deze gespreksbomen worden door de politie ontwikkeld en moeten alle informatie opleveren om een juiste inschatting te maken over de prioriteit van de melding te kunnen maken.
Kunstmatige intelligentie
Vooralsnog stelt Wout alleen gesloten vragen. ‘Maar op termijn is het de bedoeling dat burgers ook open vragen kunnen stellen’, verduidelijkt Visser. ‘Daar moet kunstmatige intelligentie bij gaan helpen, want de robot moet zelflerend worden. Daar zit echter nog een heel ontwikkelproces achter.’
Het streven is om de chatbot in het derde kwartaal van 2019 daadwerkelijk in te kunnen zetten.
- meldkamer
- politie Oost-Nederland
- meldpunt
- politierobot
- interactie met burgers
- communicatie
- Wout
- AI
- contactkanaal
- Facebook Messenger
- chatbot