Digitale doeners: 7 merken die het snappen

Digitale doeners: 7 merken die het snappen
  • 13 augustus 2018
  • Redactie

Burberry, Zappos, Amazon, Apple, Argos, Schuh en Starbucks zijn volgens Entrepeneur.com dé merken die toonzettend zijn op het digitale vlak. Hieronder lees je waarom.

  • Burberry
    Al in 2006 sprak Burberry de wens uit om uit te groeien tot een ‘volledig digitaal luxemerk’. Eén van de eerste stappen die het bedrijf zette, was de lancering van zijn social media platform ‘The Art of Trench’ in 2009. User-generated content vormde de hoofdmoot hiervan: klanten deelden foto’s van zichzelf terwijl ze een waterdichte overjas van Burberry aanhadden en andere platformgebruikers konden op deze posts reageren, liken en delen. Met deze strategie kon het modemerk ook zijn fanbase op Facebook laten groeien, plus de andere sociale netwerksites. ‘Een manier om te bouwen aan digitaal leiderschap is het ontwikkelen van een community waar je in verbinding staat met jouw klanten. De enorme hoeveelheid aan feedback die je via deze weg krijgt, helpt bovendien bij het verbeteren van jouw product.’
  • Zappos
    Online schoenenretailer Zappos heeft elk digitaal instrument denkbaar geëxploiteerd om er zeker van te zijn dat klanten de best mogelijke service krijgen. Zappos’ digitale strategie heeft ook de bedrijfscultuur verbeterd: klantcontactadviseurs worden volledig vrij gelaten om keuzes te maken die goed voelen voor de ondersteuning van klanten. ‘Door medewerkers beslissingsvrijheid te bieden worden ze creatiever en dat zorgt weer voor succesverhalen.’
  • Amazon
    De Amerikaanse e-commercespeler Amazon deed jaren over de opbouw van zijn reputatie, maar rust niet op zijn lauweren. Het bedrijf kijkt altijd naar kansen om zijn service aan klanten te verbeteren. Eén van de manieren waarop Amazon heeft aangetoond een digitaal leider te zijn, is door middel van zijn aanbevelingen. Klanten krijgen op basis van hun laatste aankopen aanbevelingen van producten die ook nog interessant voor ze kunnen zijn om aan te schaffen. Snelle levering is een ander sterk punt van Amazon. ‘Technologieverbeteringen hebben ervoor gezorgd dat consumenten vandaag de dag snellere diensten van bedrijven verwachten. De digitale strategie voor jouw business moet streven naar het leveren van snellere en goedkopere service.’
  • Apple
    De digitale strategie van Apple draait om ‘rethinking advertising’. Het Amerikaanse elektronicabedrijf begrijpt hoe je op een vriendelijke en natuurlijk manier een groot publiek bereiken kunt. Hierbij past Apple twee compleet verschillende marketingstrategieën toe: product placement en buzz creëren door middel van positieve reviews. ‘Apple streeft naar het inspelen op de klantbehoefte en doet dat op een manier die ervoor zorgt dat gebruikers blij en loyaal zijn aan het product.’
  • Argos
    De Britse multichannelretailer Argos laat klanten in zijn winkels met behulp van tablets zelf hun bestelling plaatsen. Ook beschikken medewerkers over devices om klanten te helpen producten te vinden en hen snel te voorzien van informatie over de voorraad. De ‘Fast Track’-service van Argos stelt klanten in staat om een product op dezelfde dag te bestellen en op te halen. De groep die hiervan gebruikmaakt, zou twee keer meer uitgeven dan ‘normale’ consumenten. ‘Wat je van Argos kunt leren is dat de digitale transformatie niet online eindigt. Breidt het uit naar de fysieke vestigingen; voor klanten moet er een naadloze integratie zijn tussen de on- en offline experience.’
  • Schuh
    De adoptie van een mobile-first aanpak heeft de Britse schoenenretailer Schuh geen windeieren gelegd. De responsive website van het bedrijf stelt mobiele gebruikers in staat om gemakkelijk te navigeren. Ook gebruikt Schuh in zijn vestigingen bijvoorbeeld technologieën als scanner stations waar klanten kunnen checken hoeveel paar schoenen er nog in een bepaalde maat op voorraad zijn van een specifiek type schoen. ‘Elke strategie die mobiele gebruikers negeert, negeert minimaal de helft van zijn ideale klanten. Mobile heeft de toekomst en elke organisatie moet daar zich bewust van zijn.’
  • Starbucks
    Om meer klanten te verwelkomen en het vertrouwen en de tevredenheid van klanten te vergroten, onderging Starbucks een digitale transformatie. De koffieketen liet zijn klanten via de mobiele app betalen: in de eerste twee jaren was dat goed voor 26 miljoen transacties. Starbucks was ook één van de eerste bedrijven die gratis Wi-Fi aanbood in zijn vestigingen, dat bedoeld was om aantrekkelijker te worden voor een grote groep potentiële klanten. ‘Het hoofddoel van jouw digitale strategie moet zijn om jouw ideale prospects te bereiken, waar zij ook zijn, en ze te veranderen in (terugkerende) klanten. Maak het zo eenvoudig mogelijk voor ze om zaken te doen met jou.’
  • comments powered by Disqus