Sneaker zoekt eigenaar
Modemerk New Balance zette tijdens Fashion Week 2018 kunstmatige intelligentie in om eigenzinnige mensen te vinden die bij het merk passen. In New York plaatste New Balance camera’s die zijn uitgerust met machine learning, om voetgangers te observeren die er niet-alledaags uitzien.
In samenwerking met marketingbureau VML ontwikkelde het kledingmerk technologie om passanten te identificeren. Deze camera’s verzamelden informatie over kledingtrends, met als doel om afwijkingen vast te stellen en de sneakers te slijten aan ‘unieke’ mensen. Zodra de camera iemand identificeerde die afwijkt van de vastgestelde norm, ontving diegene een paar gloednieuwe sneakers.
Afwijken
Deze strategie is onderdeel van de marketingcampagne ‘Be the exception’. Allie Tsavdarides, directeur Global Marketing bij New Balance licht toe: ‘Het idee is om personen op te hemelen die linksaf slaan als iedereen rechtdoor gaat. Ook is het een manier om onze producten uit te delen aan mensen die reflecteren waar wij als merk voor staan.’
De informatie die middels de technologie wordt verzameld, helpt het bedrijf nieuwe producten te lanceren en nieuwe marketingproposities samen te stellen. New Balance plaatst hierbij wel de kanttekening dat alle vergaarde informatie geanonimiseerd is. ‘We identificeren geen echte mensen, alleen de trends.’
- machine learning
- tech
- artificial intelligence
- kunstmatige intelligentie
- Marketingfacts
- Fashion Week 2018
- New Balance
- AI