Ongevraagde telefonische verkoop in de ban
Staatssecretaris Mona Keijzer van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt in de Consumentenagenda voor om ongevraagde telefonische verkoop te verbieden. ‘Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert.’
Momenteel mogen bedrijven consumenten nog telefonisch benaderen wanneer zij niet staan ingeschreven in het Bel-me-niet Register. De maatregel is volgens Keijzer het gevolg van veel binnenkomende klachten over de inzet van telemarketing door organisaties. Naast het verbod op ongevraagde verkoop bij niet-klanten, overweegt het ministerie ook telemarketing van bedrijven aan bestaande klanten terug te dringen.
Internet of Things
Een andere ingrijpende maatregel die het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil nemen, is het versterken van de positie van consumenten omtrent Internet of Things. Apparaten die draadloos verbonden zijn met internet zoals smartphones, moeten volgens Keijzer aan meer veiligheidseisen gaan voldoen. 'In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet. […] ‘Consumenten en ondernemers moeten weten welke rechten ze hebben en hoe ze hun recht kunnen halen.’
In de Consumentenagenda is opgenomen dat klanten van de juiste informatie moeten worden voorzien en weten bij wie ze terecht kunnen in het geval van problemen.
- Internet of Things
- telefonisch klantcontact
- telemarketing
- consumentenbelang
- ministerie van EZK
- telefonische verkoop
- staatssecretaris Mona Keijzer