Koopjesjager vertrouwt op reviewsites
Reviewplatforms en vergelijkingswebsites zijn leidend voor consumenten die in december Sinterklaas- en Kerstinkopen doen. Social media en aanbevelingen blijken het minst vaak doorslaggevend voor de consument.
Trustpilot deed in aanloop naar de decembermaand een studie onder ruim duizend respondenten. Daaruit blijkt dat 30% van de consumenten een reviewplatform gebruikt alvorens over te gaan op een aankoop. Een kwart van de respondenten gebruikt een vergelijkingswebsite, 19% doet onderzoek naar de product- en bedrijfsreviews op de website van het bedrijf zelf.
Verzending en bezorging zijn voor decemberkopers van groter belang dan de productkwaliteit. Een kwart van de ondervraagde consumenten geeft aan het eerst naar het verzend- en bezorgbeleid te kijken. Productkwaliteit vindt 22,5% van de respondenten het belangrijkst, gevolgd door het prijskaartje (17%).
Groei door feedback
Sociale media (10,5) en aanbevelingen door de omgeving van de consument (17%) worden het minst vaak genoemd als grootste drijfveer. Chris van Dongen, Salesmanager Benelux bij Trustpilot adviseert daarom: ‘Om een merk te bouwen of te laten groeien is het zaak […] om open te staan voor, en transparant om te gaan met, zowel positieve als negatieve online feedback om zo het vertrouwen van de consument te winnen of te behouden.’
(Noot van de redactie: het soort aankopen waar Trustpilot onderzoek naar heeft gedaan is niet bekend.)
- reviewplatform
- review
- consumenten
- prijskaartje
- social media
- Trustpilot
- consumentenvertrouwen
- aankoop
- vergelijkingswebsites