Tony’s Chocolonely bouwt chocoladepretpark
Duurzaam chocolademerk Tony’s Chocolonely krijgt een eigen fabriek in Nederland. Een oude meelfabriek in Zaandam wordt omgebouwd tot fabriek én pretpark in één, om de klant een unieke chocoladebeleving te bieden.
De hele verbouwing gaat circa 100 miljoen euro kosten. Henk Jan Beltman zegt namens Tony’s Chocolonely in een interview dat het bedrijf een ‘Charlie and the Chocolate Factory’-achtige beleving gaat bieden aan bezoekers. ‘Het moet naast de fabriek een attractie worden met achtbaan, horeca en auditorium.’ In de fabriek wil het bedrijf vanaf 2021 500.000 bezoekers per jaar gaan verwelkomen.
Open deuren
Tot dusver bestond er alleen een Belgische fabriek. Beltman gelooft in de kracht van een Nederlandse vestiging, om creativiteit in het bedrijf te stimuleren. ‘Dat gaat beter als we zelf de chocolade maken. Maar we willen ook dat mensen begrijpen hoe het wordt gemaakt.’ Ook moet de eigen fabriek het merk laten groeien. ‘We willen laten zien dat je door duurzaam te werken ook commercieel een succes kunt worden.’
- klantbeleving
- attractie
- pretpark
- chocoladebeleving
- creativiteit
- Tony's Chocolonely
- duurzaamheid
- beleving