Bank ziet klantroutine als basis voor services

Bank ziet klantroutine als basis voor services
  • 7 januari 2019
  • Redactie

Discovery Bank past zijn dienstverlening compleet aan op klantgedrag. Voor het analyseren hiervan past de ‘behavioral bank’ een algoritme toe, zodat zowel zijn services als tarieven aansluiten op de levensstijl van zijn vier miljoen klanten.

In plaats van klanten te categoriseren op basis van inkomen, worden klanten bij de Zuid-Afrikaanse Discovery Bank beoordeeld op hun levensstijl. Om een gezond leven van klanten te stimuleren, past de financieel dienstverlener het beloningssysteem van gezondheidsplatform Vitality toe. Klanten die gebruikmaken van het programma krijgen extra’s als een spaarmogelijkheid voor een sportschool of kortingen voor gezonde boodschappen. Deze gezondere klanten krijgen tevens voordeligere tarieven voor bijvoorbeeld leningen. Het bedrijf noemt de toepassing van de analysetechniek ‘een ongelooflijk krachtige tool voor creëren van gedragsveranderingen’.

Informatieschat
Niet alleen heeft het programma als doel om een gezonde levensstijl van klanten te stimuleren; het inzicht in klantgewoontes biedt volgens ceo Barry Hore een schat aan informatie. ‘Onze expertise en ervaring met Vitality laten zien dat de onderliggende menselijke vooroordelen die kenmerkend zijn voor gezondheid of rijgedrag ook van toepassing zijn op financieel management.’ De ceo stelt bovendien dat het analyseren van de levensstijl van klanten belangrijk is voor het inschatten van financiële risico’s.

comments powered by Disqus