1/3 patiënten is content over chatbots
Kunstmatige intelligentie wint aan terrein binnen de gezondheidszorg: circa een derde van de door Pegasystems ondervraagde patiënten zegt tevreden te zijn over het gebruik van chatbots. 42% heeft geen probleem met artsen die AI gebruiken om medische beslissingen te nemen.
Onderzoek van Pegasystems waarvoor circa 2.000 medische consumenten uit de Verenigde Staten zijn ondervraagd, toont aan dat patiënten niet alleen open staan voor AI-technologieën. Zo zegt 55% van de patiënten virtuele zorgbezoeken te willen doen en is circa 6 op de 10 respondenten bereid om persoonlijke data uit medische apps te delen met hun arts.
Liever bellen
De onderzoekers stellen dat de resultaten van het rapport aantonen dat patiënten steeds meer behoefte hebben aan gepersonaliseerde betrokkenheid. Kelli Bravo, VP bij Pegasystems, zegt positieve trends te zien in de zorgsector omtrent de acceptatie van nieuwe technologie, ‘maar er moet nog heel wat werk worden verzet’. Tevens kunnen de uitkomsten er volgens Bravo op duiden dat patiënten behoefte hebben aan persoonlijk contact: 62% van de respondenten zegt het liefst telefonisch contact te hebben met zijn arts.
- virtuele assistent
- personalisatie
- technologie
- artificial intelligence
- kunstmatige intelligentie
- patiënten
- chatbots
- AI