De Luisterlijn vindt gehoor
De 1.500 vrijwilligers van De Luisterlijn, voorheen Sensoor geheten, ontvingen in 2018 samen ruim 500.000 oproepen. Niet eerder trokken Nederlanders zo vaak telefonisch, per chat of mail anoniem aan de bel, meldt de organisatie vandaag.
‘De grote aantallen telefoongesprekken, e-mails en chats zorgen voor een dubbel gevoel. Het is goed dat mensen ons weten te vinden – De Luisterlijn wil er zijn voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of een luisterend oor’, licht directeur-bestuurder Monique van Bijsterveld toe. ‘Tegelijkertijd is het ook zorgelijk dat de anonieme hulpbehoefte bij jong en oud groter dan ooit is. Onze medewerkers en vrijwilligers ervaren dagelijks dat bijvoorbeeld eenzaamheid en de wachttijden in de GGZ voor grote emotionele problemen zorgen.’ Bijna een derde van de bellers was of is cliënt in de GGZ. Veel bellers voelen zich alleen of zijn eenzaam, blijkt ook uit de onderwerpen die mensen aan de orde stellen. Tweederde van de bellers is jonger dan 65 jaar.
Kerncijfers 2018
Ruim 330.000 gevoerde gesprekken
Ruim 30.000 chatgesprekken
Ruim 5.100 e-mails
Meest gehoorde gespreksonderwerpen:
1. Invulling van de dag
2. Relaties (familie/vrienden/bekenden/partners)
3. Geestelijke/lichamelijke gezondheid
- eenzaamheid
- Luisterlijn
- chat
- telefonie
- contact
- anoniem
- luisterend oor
- hulp
- contactcenter
- interactie