Starbucks digitaliseert zwart goud
Voor een ‘naadloze omnichannel klantervaring’ implementeert koffieketen Starbucks een reeks aan technologische oplossingen. Extra personalisatie moet een excellente ‘drive-in-ervaring’ opleveren voor de koffieklant.
‘We ontmoeten onze klanten waar ze zich bevinden – in de winkel, in de auto of onderweg – met machine learning en kunstmatige intelligentie om hun persoonlijke voorkeuren te begrijpen en erop te anticiperen.’ Zo wordt machine learning ingezet, waarbij een systeem leert snel om accuraat beslissingen te nemen in complexere situaties. Het systeem wordt onder meer gevoed door feedback van klanten. ‘Deze mogelijkheid (machine learning, red.) zal uiteindelijk alle facetten raken van hoe we onze zaken runnen.’
Koffie journey voor Starbucks-klanten
Om machine learning en kunstmatige intelligentie om te zetten naar persoonlijke aanbevelingen voor koffiedrinkers, werkt Starbucks samen met Microsoft. De techgigant biedt de koffieketen de mogelijkheid om klanten een extra stukje beleving te bieden op het gebied van duurzaamheid. De applicatie toont klanten informatie over de herkomst van de koffie, welke weg de koffiebonen hebben afgelegd naar de Starbucks-vestiging en hoe de lokale koffieboer wordt gesteund. De bedoeling is dat de applicatie klantbinding bevordert en koffiedrinkers te app gaan gebruiken om de weg van hun straffe bak te volgen.
- klantfeedback
- omnichannel
- customer experience
- omnichannelstrategie
- klantbinding
- drive in ervaring
- machine learning
- klantervaring
- AI
- Starbucks
- customer journey
- kunstmatige intelligentie